Riksteatern fokuserar på tvåsamhetens friktioner i höst. I pjäsen “Mitt i livet” möts ett sömnlöst par en natt i köket.
Svettigt köksdrama på Riksteatern
Mest läst i kategorin
Det handlar om att man inte pratat på väldigt länge och sedan gör det, säger Frida Hallgren.
Hon spelar kvinnan som möter sin man (Henrik Norlén) av en slump mitt i natten när ingen av dem kan sova. De är båda strax under 50 år och har ett barn.
Hon säger “jag vet inte om jag älskar dig längre” och han kan inte riktigt höra det, hon måste skaka honom tills han blir så ledsen att han börjar kasta porslin, säger Frida Hallgren.Fina förorten
Den brittiske dramatiken David Eldridge speglar klasskonflikterna genom parets relationsproblem. Mannen med arbetarklassbakgrund jobbar hårt och mycket för att finansiera huset i den fina förorten som han tror att hans fru kräver.
Den slutar ganska hoppfullt, det är som en sådan här svettig natt skulle kunna vara. Han får ändå komma i kapp lite och förstå en massa saker, säger Frida Hallgren som återvänder till Riksteatern där hon senast spelade 2020.Möten med eldsjälar
Hon gläds både åt att få göra “ett nära och själsligt avklätt” kammarspel mot Henrik Norlén och att få regi av Dennis Sandin, som hon känner sedan scenskolan. Men också åt att få turnera.
Folk är ofta så glada och tacksamma när man kommer, det är oerhört fint att se alla små teatrar och möta alla eldsjälar som kämpar för teater och kultur i sina städer.
Den iranske teaterskaparen, Amir Reza Koohestani, använder tvåsamheten för att skildra kulturella skillnader i det nyskrivna dramat “Dokumentären” där en iransk kvinna möter en svensk man och låter en dokumentärfilmare skildra deras relation. Riksteatern sätter också upp den brittiska succémonologen “Instructions for teenage Armageddon” om Eileen, 13 år, vars syster dött i anorexia och som nu själv försöker ta sig genom tonåren.