Det var en tid då jultallriken var julens hetaste pryl – efterlängtad, dyr och en statussymbol. I dag ligger många av dem hemma gömda i skåp eller hamnar i loppisens fyndlådor. Men håller jultallriken nu på att få en oväntad renässans?


Mest läst i kategorin
Samlandet av jultallrikar blomstrade ordentligt under 1960- och 70-talen. Då var de blåvita porslinstallrikarna ett självklart inslag i många hem – traditionsenligt prydda med årets motiv och årtal. Några av de mest eftertraktade exemplaren har till och med klubbats för tusentals kronor på Bukowskis, men sådana rariteter hör fortfarande till undantagen.
Efter år av dammig tillvaro i loppislådor håller jultallriken på att få en oväntad renässans. Allt fler lockas av den nostalgiska charmen i de blåvita motiven och i sociala medier delas dukningar och julpynt där de klassiska tallrikarna får nytt liv.

Från exklusiva samlarobjekt till glömska i köksskåpen
Minnet om den där speciella jultallriken väcker kanske värme och nostalgi?
Men få förknippar numera tallriken med status eller värde. Under decennier var den blåvita jultallriken ett eftertraktat samlarobjekt – vissa släpptes i begränsade upplagor, prydde väggar eller dukningar hemma och såldes vidare med vinst.
För den som missade att säkra ett eget exemplar blev besvikelsen stor när tallrikarna sålde slut – ibland redan vid midsommar.

En tradition med rötter i slutet av 1800-talet
Idén till jultallriken föddes i Danmark 1895, när porslinstillverkaren Bing & Grøndahl lanserade det första exemplaret – med motivet som avbildade en vintrig stadssiluett under en stjärnklar himmel. Den producerades i begränsad upplaga och marknadsfördes som något exklusivt.
I Sverige tog tillverkare som Rörstrand och Gustavsberg upp tråden, och under mitten av 1900-talet började jultallriken dyka upp i många svenska hem.
Mönstren varierade: från klassiskt blåvita dekorer till mer färgstarka och lekfulla motiv – ibland med gulddetaljer eller inspirerade av konstnärer.

Glansdagarna – och så sprack bubblan
Under 1960-, 70- och 80-talen nådde jultallriken sin höjdpunkt.
Varje år kom nya upplagor, ofta i limiterad upplaga. Tallrikarna kunde till och med bli en investering – elegant inpackade, med äkthetsintyg.
Med tiden så ökade produktionen och till sist producerades det fler tallrikar än vad som efterfrågades. Priserna sjönk och statusen försvann. Under många år kunde man hitta jultallrikar i loppishögar för en tia.

Blå jul – trenden på väg att vända?
De senaste åren har dock sociala medier blåst liv i trenden med jultallrikar.
Bilder på kreativa väggarrangemang och återbrukade porslinsskatter sprids i på Instagram och Pinterest, och plötsligt är den klassiska blåvita tallriken het igen. Influencers och inredningsprofiler visar bilder på nostalgiska juldukningar och lyfter fram tallriken som ett charmigt inslag i den moderna julen.
Danska tidningen Politiken skriver att en del tallrikar blivit så sällsynta att de säljs för flera tusen kronor på nätet.

En dansk konsutställning kanske blåser ytterligare liv i trenden med blåvita porslinstallrikar?
Med anledning av 250-årsjubileet av Den Kongelige Danske Porslinsfabrik visar Frederiksborgs Nationalhistoriska Museum en stor utställning med jultallrikar kallad “Blå jul”.
För många handlar det dock inte längre om samlarvärde, utan om att återupptäcka en tradition som påminner om barndomens jular – och kanske ett lugnare tempo.
Läs mer på News55:
”Tänd ett ljus” petas ned från toppen: “Mycket glad”
Svensk pension riskeras – pensionärer kan förlora 70 miljarder
Programledaren: “Därför finns vinäger överallt i Robinson”
”’Helt galet!’ – matvaror säljs under inköpspris
Då sjunker priset på bensin – rejält

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.









