News55

Ryanair-grundarens taxi: Fräckt knep eller smart kryphål?

taxi
Ryanairs grundare Michael O'Leary har ett knep för att slippa rusningstrafiken i Dublin. Bilden är ett collage. (Foto: Canva och Anders Ahlgren/SvD/TT)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 20 feb. 2025Publicerad: 19 feb. 2025

Ryanairs vd Michael O’Leary utnyttjar en lucka i lagstiftningen genom att grunda en taxifirma med bara en förare, och bara en bil – hans egen bil. Och bara en passagerare – han själv.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I början av 2000-talet startade Ryanairs VD och grundare, Michael O’Leary, taxiföretaget “O’Leary Cabs” och registrerade sin Mercedes-Benz S-Class som taxi. 

På så sätt kunde bilen klassas som yrkestrafik och få tillgång till bussfiler i Dublin.

Det rapporteras att Michael O’Leary dessutom anställde en chaufför för att köra honom runt i staden, vilket ytterligare stärkte statusen som taxifordon.

MISSA INTE: Få din deklaration först av alla: Pengarna på kontot innan påsk

Mötte kritik från myndigheter

Upplägget väckte snabbt reaktioner, och Irlands transportminister menade att det var ett tydligt utnyttjande av reglerna. Kritiker ansåg att Michael O’Leary hittat en kryphål i lagen för att slippa bilköer, snarare än att faktiskt driva en taxiverksamhet.

I en intervju med RTÉ Radio 2003 försvarade han sig, skriver The Irish Times:

“Det är en registrerad taxi med en professionell förare. Om reglerna ändras så att jag får plocka upp kunder i Dublin, gör jag det gärna – och billigare än konkurrenterna,” sa han.

ANNONS

Michael O’Leary hävdade också att debatten om hans taxi var obetydlig i jämförelse med större samhällsproblem som sjukvårdskrisen och Irakkriget.

MISSA INTE: Arbetslösheten ökar – fler söker jobb men konkurrensen hårdnar

ANNONS

Hans taxi skapade en diskussion om lagstiftning

Fallet blev en symbol för hur lagar kan användas på oväntade sätt. 

O’Leary menade att han följde reglerna, men kritiker pekade på att systemet inte var avsett för privatpersoner som ville undvika trafikstockningar.

Det är oklart om O’Leary fortfarande har kvar sin taxilicens, men hans tillvägagångssätt blev ett diskussionsämne om transportlagstiftning och företags möjligheter att utnyttja regler till sin fördel.

Läs mer om ekonomi: 

Så blev han ekonomiskt fri vid 39 – utan att köpa bostad

ANNONS

Rekordmånga svenskar blir av med bankkonton

Skatteverket ger sig ut på vägarna: Hårdhandskarna mot fuskare

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS