Många skolbarn har svårt med matematik och många felräkningar beror på omkastade siffror eller slarv, men det verkar också finnas en annan orsak.


Mest läst i kategorin
Lovisa Sumpter är forskare och professor i matematikdidaktik och hon har undersökt vilka fel elever i årskurs sex gör i två olika studier, det skriver Vi Lärare.
Hennes forskning har visat att många fel som eleverna i årskurs sex gör beror på att de inte helt förstår likhetstecknet.
Relationell och operativ förståelse
Matematik kräver ofta en relationell förståelse för likhetstecknet, alltså att summan till vänster likhetstecknet är lika stor som summan till höger om det, det vill säga 1+1 ÄR 2.
Hittills har man trott att elever räknar fel på grund av att de i stället har en operativ förståelse av likhetstecknet.
Det innebär att de räknar från vänster till höger och likställer likhetstecknet med knappen på miniräknaren som levererar svaret att 1+1 BLIR 2.
Befinner sig i en gråzon
Lovisa Sumpter menar dock att elever inte räknar fel på grund av att de har den ena eller den andra förståelsen av likhetstecknet utan hennes teori är att de ofta befinner sig i ett gränsområden mellan båda förståelserna.
Den här överlappningen riskerar att leda elevernas tankar fel.
“Det finns en utbredd myt att elever förstår likhetstecknet och ekvivalens efter årskurs sex och det var den vi ville utmana i våra två artiklar. Ett exempel på den myten är just att ekvivalens inte omnämns i styrdokumenten. Vi har visat att det inte riktigt stämmer utan elever behöver fortsätta att utmanas”, säger hon till Vi Lärare.

Uppgiften som styrker teorin
En uppgift som fanns med bland de provfrågor som Lovisa Sumpter undersökt styrker hennes teori om att elever blandar ihop relationell och operativ förståelse av likhetsteccknet.
Eleverna fick i uppgiften svaret “X=12” och skulle välja i vilken av fem olika ekvationer påståendet stämde.
I uppgiften behöver eleverna ett annat tankesätt än att räkna från vänster till höger, 38 procent av dem misslyckades och spridningen av felen var stor.
Elever behöver förstå ekvivalens
Lovisa Sumpter säger att alla fel inte går att förklara med att eleverna har en operationell förståelse av likhetstecknet.
Enligt henne är det lättare sagt än gjort att få elever att förstå ekvivalens och det problemet är varken nytt eller unikt för Sverige.
“Den stora spridningen av fel signalerar att det inte handlar om att en grupp elever konsekvent resonerar operationellt, vilket tidigare forskning har utgått ifrån. Det har implikationen att man behöver en grupp uppgifter som täcker en variation av de matematiska egenskaper som ekvivalens handlar om”, säger hon till Vi Lärare.
Läs mer på News55: Var dumförklarad i skolan – blev doktor

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.