News55

Elever har svårt att förstå likhetstecknet

En elev räknar på svarta tavlan. En forskare och professor i matematikdidaktik tror sig ha hittat orsaken till varför många elever har svårt att förstå likhetstecknet.
En forskare och professor i matematikdidaktik tror sig ha hittat orsaken till varför många elever har svårt att förstå likhetstecknet. (Foto: Изображения пользователя Альфира och George Becker/Pexels)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 19 sep. 2025Publicerad: 19 sep. 2025

Många skolbarn har svårt med matematik och många felräkningar beror på omkastade siffror eller slarv, men det verkar också finnas en annan orsak.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lovisa Sumpter är forskare och professor i matematikdidaktik och hon har undersökt vilka fel elever i årskurs sex gör i två olika studier, det skriver Vi Lärare.

Hennes forskning har visat att många fel som eleverna i årskurs sex gör beror på att de inte helt förstår likhetstecknet.

Relationell och operativ förståelse

Matematik kräver ofta en relationell förståelse för likhetstecknet, alltså att summan till vänster likhetstecknet är lika stor som summan till höger om det, det vill säga 1+1 ÄR 2.

Hittills har man trott att elever räknar fel på grund av att de i stället har en operativ förståelse av likhetstecknet.

Det innebär att de räknar från vänster till höger och likställer likhetstecknet med knappen på miniräknaren som levererar svaret att 1+1 BLIR 2.

ANNONS

Befinner sig i en gråzon

Lovisa Sumpter menar dock att elever inte räknar fel på grund av att de har den ena eller den andra förståelsen av likhetstecknet utan hennes teori är att de ofta befinner sig i ett gränsområden mellan båda förståelserna.

ANNONS

Den här överlappningen riskerar att leda elevernas tankar fel.

“Det finns en utbredd myt att elever förstår likhetstecknet och ekvivalens efter årskurs sex och det var den vi ville utmana i våra två artiklar. Ett exempel på den myten är just att ekvivalens inte omnämns i styrdokumenten. Vi har visat att det inte riktigt stämmer utan elever behöver fortsätta att utmanas”, säger hon till Vi Lärare.

1+1 = och en konfunderad pojke
Lovisa Sumpter menar att elever räknar fel på grund av att de befinner sig i ett gränsområden mellan de två förståelserna av liktetstecknet. (Foto: swinnerrr/Getty Images och vitapix/Getty Images Signature)

Uppgiften som styrker teorin

En uppgift som fanns med bland de provfrågor som Lovisa Sumpter undersökt styrker hennes teori om att elever blandar ihop relationell och operativ förståelse av likhetsteccknet.

Eleverna fick i uppgiften svaret “X=12” och skulle välja i vilken av fem olika ekvationer påståendet stämde.

I uppgiften behöver eleverna ett annat tankesätt än att räkna från vänster till höger, 38 procent av dem misslyckades och spridningen av felen var stor.

Elever behöver förstå ekvivalens

ANNONS

Lovisa Sumpter säger att alla fel inte går att förklara med att eleverna har en operationell förståelse av likhetstecknet.

Enligt henne är det lättare sagt än gjort att få elever att förstå ekvivalens och det problemet är varken nytt eller unikt för Sverige.

“Den stora spridningen av fel signalerar att det inte handlar om att en grupp elever konsekvent resonerar operationellt, vilket tidigare forskning har utgått ifrån. Det har implikationen att man behöver en grupp uppgifter som täcker en variation av de matematiska egenskaper som ekvivalens handlar om”, säger hon till Vi Lärare.

Läs mer på News55: Var dumförklarad i skolan – blev doktor


Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

ANNONS
ANNONS