På Memorial Day 1934 fick amerikanske Tom Carvel punktering på sin bil lastad med glass. Men i stället för katastrof föddes en affärsidé.
Mest läst i kategorin
Inget ont som inte har något gott med sig, säger ju det gamla ordspråket. Säkerligen inget som amerikanen Tom Carvel hade hållit med om när han på morgonen på Memorial Day 1934 fick punktering på sin lastbil fullpackad kan med glass.
Vad skulle han göra
Han lyckades svänga in lastbilen på en parkeringsficka bredvid vägen i Hartsdale, New York, med sitt platta hjul men sedan var goda råd dyra.
Nu stod han med en lastbil full med glass som snart börjar smälta och snart skulle vara förlorad som säljbar produkt.
Men Tom Carvel var en person som inte vilade på hanen. Han tillverkade snabbt några skyltar som han satte upp på båda sidorna av vägen som marknadsförde att han sålde mjuk glass från sin lastbil.
Det blev en succé. Nyfikenheten om den nya glassen som såldes från lastbilen invid vägen spred sig snabbt på oten och snart var lastbilen tömd på glass.
Sålde slut
Uppmärksamheten för den “nya” glassen väckte Toms intresse och snart hade han experimenterat fram en ny mjuk glass som var mjuk utan att behöva vara til hälften smält.
Hemligheten ligger i att blåsa in luft i glassen som gör den både formbar och mjuk till skillnad från den traditionella hårda glassen.
Tom Carvel grundande ett bolag runt sin uppfinning och blev så småningom miljonär på den nya mjukglassen.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.