News55

Hans uppfinning startade globaliseringen

Han uppfann containern
Malcom McLean var mannen som såg problemen inom fraktindustrin. Och som dessutom såg till att lösa dem. (Foto: Okänd)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 25 juni 2024Publicerad: 25 juni 2024

Malcom Purcell McLean är manen vars uppfinning startade dagens omfattande globalisering. Vilken uppfinning det var? Containern så klart.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns ett ämne i skolvärlden som heter entreprenörsskap. Alltså läran om att utveckla idéer till bärande och framgångsrikt företagande.

Men frågan som omedelbart uppkommer är om det verkligen går att plugga sig til att vara entreprenör? Eller om det mer handlar om en personlig läggning.

Malcom Purcell McLean föddes 1913 i staden Maxton i North Carolina, USA och växte upp till en vaken och smart yngling.

Hans föräldrar hade dock inte ekonomi mer än att låta Malcom gå ut high school. Några pengar till högre studier än så fanns det helt enkelt inte.

För att ha något att göra, köpte Malcom och hans två syskon en lastbil för ihopsparade pengar och startade McLean Trucking Co.

Det var såhär det började.
Det var med en lastbil som allt började. Och det var också bakom ratten på en sådan som hans idéer började ta fart. (Foto: McLean)

Uppdragen bestod mest av att frakta tomma tobakstunnor och under timmarna bakom ratten, så funderade den unge Malcom en hel del på hur frakt skulle kunna skötas på ett bättre och smidigare sätt än som då gjordes.

Jobbig hantering

ANNONS

Det stora bekymret inom fraktnäringen var att varje gods var individuellt. Det blev dyrt att hantera och svårt att packa effektivt på både lastbil, tåg och båt. Det måste finnas något bättre sätt att effektivisera godshanteringen…

Tankarna gick främst på hanteringen mellan lastbil och fartyg. En hantering som var dyr för både rederiet, åkaren och i slutändan kunden.

Containern som blev grunden till imperiet
Att packa godset i färdiga lådor redan från början var nyckeln till McLeans framgång. (Foto: Sea-Land)

Första tanken var att slopa omlastningen mellan lastbil och fartyg. Att istället för att lasta om varorna mellan de båda transportslagen, låta bra ombord hela lastbilen med varor och allt.

Malcom Purcell McLean gjorde några försök enligt dessa tankar och visst – tid sparades men bekymret blev istället att lastbilen tog onödig plats på däck, samt att den sedan hamnade på en helt annan plats än den hörde hemma.

ANNONS

Tänkte om

Entreprenörsandan hade nu definitivt vaknat hos Malcom Purcell McLean. Om inte lastbilen kunde fraktas på fartygen, så kunde väl lasten lyftas ombord på något sätt – utan att behöva lastas om.

Mannen som skapade modern shipping
Malcom Purcell McLean blev mannen som skapade möjligheterna för dagens globalisering. (Foto: Sea-Land)
ANNONS

Han skissade nu på ett fraktsystem där lasten inte behövde hanteras under färden. Där den packades klart redan från start och kunde sedan hanteras som en enda enhet under färden.

För att på riktigt utprova sina idéer, fick han 1956 ett lån beviljat på 22 miljoner dollar för att köpa in två tankfartyg och konvertera dessa till lastfartyg, speciellt anpassade för hans nya förpackning containern.

Lyckad premiär

Efter en upphåsad premiärtur mellan New Jersey och Texas med det ena fartyget full-lastat med containrar, hade han visat att hans uppfinning fungerade. Detta var framtiden inom all världens shipping, förutspådde han.

Parallellt med den ökade smidigheten, var McLeans containrar betydligt billigare att hantera i hamnarna. Tidigare hade det kostat knappa sex dollar per ton att för hand lasta av ett fartyg – med McLeans containersystem kunde kostnaderna bantas till endast 16 cent per ton.

En 36-faldig besparing direkt.

Trots detta tog det tid för containrarna att slå igenom på världsmarknaden. Facket såg att besparingarna skulle göra deras medlemmar arbetslösa och hamnarna hade svårt att i början få fram kranar som kunde hantera de stora och tunga containrarna.

Containers i hamn
Idag är containern basen för all godshantering över världen. (Foto: Okänd)
ANNONS

Men som vi idag vet, så blev McLeans container-frakter basen till all dagens godstrafik. Och dessutom det som behövdes för att kapa fraktkostnaderna rejält och göra det lönsamt att köpa varor långt bort och sedan frakta hem dem.

McLeans egna bolag, Sea-Land Inc. blev en fraktgigant baserad på hans uppfinning, och såldes 1969 för då svindlande 160 miljoner dollar och har idag flutit in I den internationella fraktjätten Maersk famn.

Nu råder det containerbrist igen. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS