News55

Libertyfartygen var livlinan till Europa

LIbertyfartyg
Det var tack vare de snabbt byggda Libertyfartygen som livlinan mellan USA och Europa kunde hållas öppen. Av 2710 byggda är idag bara två bevarade i funktionsdugligt skick. SS John W. Brown är en av dessa två. (Foto: WikiCommons)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Med tyska ubåtar som jagade och sänkte allierade fartyg på Atlanten, behövdes det ständigt nya fartyg. Lösningen blev Libertyfartygen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att Tyskland i stort sett lagt under sig hela Europa, stod England ensamt kvar som en sista utpost mot Nazisternas totala dominans.

Men helt ensamma var inte Britterna. Ända sedan kriget börjat hade de fått en betydande hjälp med material från USA, och efter japanernas anfall på Pearl Harbour i december 1941, gick också USA fullskaligt med i kampen mot Nazismen.

Ständig ubåtsjakt
En sjunkbomb har släppts på en förmodad tysk ubåt från den brittiska jagaren HMS Vanoc. (Foto: Imperial War Museum)

De amerikanska fabrikerna kunde, till skilland mot sina Europeiska motsvarigheter, tillverka krigsmateriel utan att störas av bombningar. Därför kunde de hålla en hög takt vid produktionen och producera mängder av allt som behövdes.

Skeppslast efter skeppslast gick över Nordatlanten. Från hamnar på USA:s västkust till hamnar på de brittiska öarna.

Hatade ubåtar

Men ständigt lurade fienden under den bedrägligt lugna vattenytan. Tyskarnas ubåtar var läskigt framgångsrika i sin jakt på allierade fartyg och ägde skräcken på Atlanten.

Det var inte bara förlusten av människoliv och materiel som gav de allierade huvudbry. Även förlusten av fraktfartyg var så pass märkbar att detta snart blev ett praktiskt bekymmer – hur ska den så nödvändiga materielen kunna tas till Europa?

ANNONS
Ritningen på fartygen
Konstruktionen gjordes så enkel som möjligt för att snabba på byggtiderna. (Foto: WikiCommons)

Vad som behövdes var en ny fartygstyp. En konstruktion som skulle kunna byggas snabbt och vara så enkelt som det bara var möjligt. Som endast skulle vara designerade att frakta krigsmateriel över Atlanten. Inga krusiduller. Bara det absolut enklaste och nödvändigaste.

ANNONS

Byggdes i USA

Konstruktionen av fartygen påbörjades i England men flyttades snart över till USA. En av de mest drivande i utvecklingen av fartygen var industrimannen Henry J Kaiser, som med sina skeppsvarv hade en stor erfarenhet av fartygsbyggnad.

LIbertyfartyg under byggnad
Ett Libertyfartyg under byggnad

1941 stod ritningarna klara till den nya fartygsklassen, som på pappret kom att heta EC2-S-C1, men som i folkmun fick namnet Liberty Ships.

Viktigt namn

Namnet var väl valt och pekade också på vikten av att detta projekt blev lyckosamt. Libertyfartygens roll under andra världskriget var så väsentlig att mycket av Europa och världens framtida frihet, hängde på att Libertyfartygen skulle kunna utföra sitt arbete som Atlantens lämlar mellan USA och Europa.

ANNONS

Det var en imponerande byggnationskedja som nu sattes upp. Underleverantörer över hela USA kontrakterades för att bygga delar till fartyget. Dessa fraktades sedan till en mängd montagevarv där fartygen sattes samman, sjösattes och provkördes innan de sattes in i tjänst.

Första sjösättningen
En stor dag. Det första Libertyfartyget SS Patrick Henry, sjösätts den 27 september 1941. (Foto: WikiCommons/ational Museum of the U.S. Navy )

Det var inte några små fartyg det handlade om. 134,7 meter långa och 17,3 meter breda kunde de lasta 14 300 ton styck. Maskineriet bestod av två ångpannor och en trippelexpansionsångmaskin, som gav 11 knop i toppfart.

Tiden viktig

En viktig bit i Libertyfartygens framställande var tiden. Allt var anpassat efter att de skulle gå så fort som möjligt att sätta samman. Och fort gick det. 40 dagar var hela konstruktionen anpassad för att det skulle ta att bygga ett komplett farttyg.

Sprack i svetsarna
Allt gick inte som tänkt. Några av fartygen havererade märkligt nog genom att gå mitt i tu. Orsaken visade sid vara av en kombination av kallt väder och otillräcklig seghet i den svetsade konstruktionen. Här SS Schenectady som sprack vid kaj innan avfärd. (Foto: WikiCommons)

Men självklart blev även detta en prestigefråga hos varvet som byggde Libertyfartygen och tiderna pressades ständigt. Rekordet för hopmonteringen av ett komplett fartyg – från kölsträckning till sjösättning – blev tillslut 4 dygn och 15 timmar.

Byggda av kvinnor

ANNONS

Personalen på varven bestod till stor del av kvinnor, helt utan tidigare erfarenhet av skeppsbyggnation. Men tack vare den nyutvecklade svetstekniken behövde inte fartygen nitas samman utan kunde med relativt oerfaren personal fogas samman.

LIbertyfartyg inför avresa
Det full-lastade LIbertyfartyget SS MIndanao redo för avfärd 1943. (Foto: Naval Historia)

Trots en hel del problem på vägen, blev Libertyfartygen en stor succé. 2710 fartyg byggdes mellan 1941 och 1945 och var en stor och viktig bit i att Europa kunde förses med utrustning och så småningom också manskap för att den 8 maj 1945 kunna se på när Tyskland skrev under den totala kapitulationen.

Endast två i drift

Av dessa 2710 fartyg finns idag bara två bevarade i funktionsdugligt skick. Troligen har du – utan att veta det – sett maskinrummet på det fartyg som idag ligger i San Fransiscos hamn. Det var nämligen ombord på detta som maskinrumsscenerna spelades in till Titanic-filmen.

Läs gärna mer om Libertyfartygen här.

Tre av tyskarnas hatade ubåtar har hittats i en bunker. N55.

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS