Danmark har M/Y Dannebrog, Norge har M/S Norge. Men pampigast av alla representationsyachter är Turkiets magnifika M/Y Savarona.
Mest läst i kategorin
Det är lite skamligt det hela faktiskt. Att Sverige som en stor gammal sjönation inte har ett representationsfartyg av klass att kunna visa upp. Att vi inte sjövägen kan närvara på ett ståndsmässigt sätt, det ställer oss lite grann i skamvrån.
Våra grannländer Norge och Danmark har sett om sina representationsmöjligheter på helt andra sätt. Med de pampiga fartygen Dannebrog och Norge kan länderna visa upp sig i hamnar och på mottagningar.
Ett land som också tidigt förstod vikten av ett vackert representationsfartyg är Turkiet. Redan 1938 fick den turkiska staten höra om att den fantastiska ångjakten Savarona var till salu – endast åtta år gammal.
Köpt av Turkiet
Det blev affär och yachten togs hem till sin nya hemmahamn i Istanbul och skänktes där av staten till sin ledare Mustafa Kemal Atatürk, som privat representationsyacht.
Atatürk relation med Savarona blev dock inte gammal. Han hann bara tillbringa några månader ombord på yachten innan han avled några månader senare.
Under andra världskriget lades yachten i malpåse utanför Istanbul och konverterades därefter till ett träningsfartyg inom den turkiska flottan och fick då namnet Güneş Dil. Under denna tid användes hon flitigt och var delaktig i många officiella stadsbesök jorden runt.
1979 bröt en stor brand ut ombord. När den så småningom var släckt var yachten så illa skadad att hon lämnades vid kaj till en mycket osäker framtid.
Senaste nytt
Nästan värdelös
Värdet på gamla slitna superyachter var vid denna tid i stort sett noll, så här kunde historien om henne absolut ha slutat.
Men ödet stod henne bi denna gång. Den turkiske affärsmannen Kahraman Sadıkoğlu hittade henne 1989 vid kajen, övergiven och i ett miserabelt skick.
Han utnyttjade sina kontakter och lyckades skriva ett 49-årigt charteravtal med turkiska staten. I avtalet ingick att Kahraman Sadıkoğlu skulle se till att renovera Savarona till ett fullt sjödugligt skick – vilket också gjordes.
En halv miljard
Kahraman Sadıkoğlu stoppade in drygt en halv miljard i en totalrenovering. De gamla ångmaskinerna byttes ut mot moderna dieslar och hela inredningen fick sig en total ombyggnad och make-over.
Så hade nog historien fortsatt om inte den turkiska polisen och gendarmeriet fått tips om att det pågick en dold bordell-verksamhet ombord.
2010 gjordes därför en stor razzia ombord på Savarona och misstankarna var korrekta.
Rev kontraktet
Den turkiska statens ögon på Kahraman Sadıkoğlus avtal blev nu inte milda. Kontraktet revs upp och Savarona återgick nu till statens ägo och nyttjande.
Efter en tio månader lång renovering blev hon åter färdig för officiell tjänst 2014 och den fjärde mars 2015 klev så Recep Tayyip Erdogan för första gången ombord på Savarona och invigde därmed hennes återkomst som Turkiets officiella representationsfartyg.
Sedan dess har hon används i turkiska statens tjänst och har nu genomgått ytterligare ett rejält lyft till ett mycket vackert skick.
Detta är den nya trenden bland superyachts. Dagens PS.
Läs mer om Savarona och Ataturk här.