News55

När en vik på Lidingö kan berätta

Viken vid Katrinelund
Idag ser platsen övergiven ut. Men för 80 år sedan var det full verksamhet här. Vi besöker en bortglömd plats, bara 15 minuter från Stockholms city. (Foto: Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

I dag är det en av Lidingös gröna dungar. Orörd kan tyckas. Men ger du dungen lite tid, så upptäcker du snart spår efter en livlig verksamhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är lite knixigt att hitta in på Ekholmsnäsvägen på Lidingö utanför Stockholm. Du måste först ta Norra Kungsvägen ut, sedan snirkla dig in bakom Lidingö kyrka för att vägen ska öppna sig utefter Kyrkvikens södra strand.

Den är som en landsväg någonstans långt ifrån en stad. Men här är den bara 15 minuter från Stockholms city, och det är lite av just det, som jag har fått en speciell relation till Lidingö. Nära staden, men ändå helt avskilt.

Villa- och förortsbebyggelsen på ön försvinner och en ren landsbygd omfamnar vägen.

Ekholmsnäs vackra huvudbyggnad.
Ekholmsnäs gård ligger vackert och pampigt vid Kyrkvikens strand.(Foto: WikiCommons/Holger.Ellgaard)

Den vackra Ekholmsnäs gård med månghundraåriga anor passeras och vägen är faktiskt både smal och ganska så risig.

Efter ett berg på vänster sida, går det en avfart ned till vänster. Råkar du kasta en blick till höger just då missar du den garanterat.

Sväng till vänster

Men svänger du ned till vänster går det utför ned mot sjön och en liten vik med bergssidan mäktigt som fond på vänstersidan.

ANNONS
Här fanns det en gång en brygga för 30-talet motorbåtar.
Mäktig bergssida med en bra strand till vänster. Men har det alltid varit såhär öde? (Foto: Anders Værnéus)

Kliver du ur bilen och tittar dig omkring ser du mest en port in i bergssidan. Det är ingången till avfallspumpstationen från öns norra sida.

I övrigt ser du nog inget mer än bara grönt.

Men öppnar du ögonen lite mer, kliver in bland snåren, går ned till vattenbrynet och sparkar lite i gruset, kommer du snart att se att detta inte är en obebyggd plats. Detta har varit något helt annat en gång.

Reser av strandskoning
Tittar du noga så börjar du se spår av något äldre. Och har du väl sett det, så kommer det plötsligt fram en förlorad värld i buskarna. (Foto: Anders Værnéus)

Om Eli Heckscher var först på platsen vågar jag inte riktigt säga. Men det var i alla fall här som nationalekonomen Eli Heckscher i slutet på 1800-talet byggde upp sin pampiga sommarvilla Katrinelund.

ANNONS

Sommarparadis

Här levde familjen vackert sommarliv under 1900-talets första 15 år innan fastigheten sattes till försäljning. Köpare blev direktören för AB Sjöexpress varv, Henning Forslund, som just hade sålt varvets pampiga anläggning ute på Gåshaga på Lidingö, och nu letade ny plats.

ANNONS
1919 stod varvet klart i viken nedanför familjen Heckschers gamla sommarvilla. Här står Henning Forslund på trappan upp till varvskontoret och tittar ut över viken. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Det blev Katrinelund.

Platsen var perfekt. En skyddad vik med låglänt terräng och möjligheter att bygga upp en fungerande varvsverksamhet utan alltför mycket sprängningar.

Modern anläggning

Till säsongen 1919 stod allt klart. Heckschers sommarvilla blev nu familjen Forslunds sommarbostad och delvis varvets kontor.

Nere i viken stod en toppmodern anläggning klar med båtbyggeri, smedja, motorverkstad, förvaringsskjul och allt.

Platsen blev Sjöexpress i folkmun på ön.

Henning Forslund i racerbåten Sjöexpress XVII
Henning Forslund, Sveriges första fortkörare, skapare av AB Sjöexpress och mannen som konverterade familjen Heckschers sommarställe till båtvarv. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Här kom under de kommande drygt 25 åren en aldrig sinade ström av vackra båtar att sjösättas. Nästan alla snabba och nästan alla oerhört vackra. Hit styrde stadens förmögna sin kosa för att förverkliga sina motorbåtsdrömmar och här gömds smugglarna på 1920-talet sig i varvets spånhögar medan tullen letade igenom deras båtar.

Sjöexpress brinner
Det blev en rejäl brand när elden fick fatt på blandningen av trä, tjära, spån och bensin. (Ur Lidingö tidning)

Här hade alltså ett av Sveriges största motorbåtsvarv legat fram tills den där ödesdigra kvällen i oktober 1947 då spånhögen vid bandsågen fattade eld och hela varvet stod snart ljusan låga. Mycket på grund av att varvsarbetarna på dagen hade tjärat taket på båtbyggarlängan. Den tjäran matade nu den röde hanen med ytterligare onödig energi i natten.

Bara spår kvar

Idag är det knappt något kvar av allt detta. Stentrappan till Hennings Forslunds kontor på gaveln ned mot vattnet har några slitna steg kvar. Några plintar från varvsbyggnaden står i snåren och sover.

Rester av kontorstrappan
Idag är det bara tre trappsteg kvar av kontorstrappan som Henning Forslund stod på. (Foto: Anders Værnéus)

Sparkar du i strandbrynet hittar du garanterat kopparbrickor och kanske till och med kopparnitar från tiden som tog slut den där brandnatten. ¨

Nedbränd

ANNONS

Heckschers sommarvilla eldades ned av Lidingö brandkår 1951/52 men kvar är hålet efter källaren och i det ska de som vill på riktigt viga sina liv åt den klassiska båthobbyn, sätta ned sin fot i.

Då blir du med ens en av oss.

Välkommen!

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS