News55

När Saab bytte kostym – och 93 blev 99

Saab 99
Det var med Saab 99 som grunden lades för framtidens Saab-bilar. Faktum är att designen från 99:an på många sätt höll i sig nästan ända fram till konkursen. (Foto: Saab)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 16 aug. 2024Publicerad: 17 aug. 2024

Efter att ha byggt bilar med samma design sedan starten 1950 kände Saab-ledningen i mitten på 1960-talet att något måste göras.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med Sixten Sasons fantastiska design tog den nya Saab-bilen marknaden med storm. En bil som såg ut som en kombination av en vattendroppe och en flygplansvinge måste både vara snabb och modern.

Ur-saaben

Saab 92 kom den att kallas. Och de linjer som den bar kom att med tiden att bli klassiska. Så klassiska att de hängde kvar i företagets produktionslinjer ända fram till 1970-talets andra halva.

Saab 92 - idag en riktig klassiker.
Det var såhär som en Saab såg ut under företagets första 15 år. Så i mitten på 1960-talet var det tydligt att något måste göras. (Foto: WikiCommons/Liftarn)

Men tidigare än så hade Saabledningen förstått att ett framtidsföretag, som de ändå räknade sig som, inte kunde bygga bilar med en design som var över 15 år gammal.

Något måste göras.

Återigen blev det Sixten Sason som fick uppdraget. Den nya bilen skulle inte vara en uppfräschning av den gamla. Den nya bilen skulle vara något helt eget. Något som skulle ta Saab som bilbyggare in i framtiden.

99:an var en helt ny bil
Den nya bilen var något helt annat än de gamla arvtagarna till ur-saaben. Detta var en modern och rymlig familjebil som gjorde entré. (Foto: Saab)
ANNONS

Projektet fick namnet Gudmund och drogs igång i april 1965. Den nya bilen skulle inte bara ha ett helt nytt utseende – den skulle också vara större på alla ledder.

ANNONS

Premiär

Den 27 november 1967 var det första exemplaret klart och under 1968 kunde bilen börja levereras ut till kunderna som årsmodell 1969.

Under de första åren hade bilen en motor härstammande från engelska Triumph. En motor som hade en hel del barnsjukdomar och som blev lite av ett problembarn för Saab.

Saab 99 combicoupé
Det var en stor nyhet när den rejält mycket större combicoupén gjorde premiär. Nu fick familjen möjlighet att packa med sig en helt ny volym. (Foto: Saab)

Men efter företagets samgående med lastbilstillverkaren Scania frigjordes nya resurser i bolaget och snart satt en egenutvecklad tvålitersmotor på plats under huven.

Stor framgång

99:an kom att bli en stor försäljningsframgång för bolaget och det var också i 99:an som Saabs så omskrivna och uppskattade turbo hade premiär 1977.

ANNONS

99:an kom också att byggas i en mer familjevänlig combicoupé-variant men den så efterlängtade helkombin kom aldrig i produktion.

Saaben som aldrug blev verklighet
Saab 99 Combi – bilen som tyvärr aldrig blev verklighet på bandet. (Foto: Saabplanet.com)

1984 kom att bli sista årsmodellen för Saab 99 och efter 588 643 tillverkade bilar stängdes produktionen och modell 900 tog nu helt över.

Läs mer om födelsen av Saab 99 här

Läs om när Saab 900 Turbo jämfördes med Tesla. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS