News55

När Volvo blev en småbil

Volvo 66 - familjebilen
Det kanske inte var den snyggaste bilen som burit et Volvo-emblem, men Volvo 66 gav en snabbfil in på den snabbt växande småbilsmarknaden. (Foto: Volvo)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 juli 2024Publicerad: 04 juli 2024

När Volkswagen släppte sin Golf, förstod Volvo-ledningen att här finns en marknad där Volvo absolut ville vara med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rem-Johan. Du kanske aldrig hört smeknamnet tidigare. Men håll med dom att det är lite av ett öknamn snarare än ett smeknamn över det.

Rem-Johan var smeknamnet som den Nederländska biltillverkaren DAF:s bilar fick. De var nämligen inte helt skapta som alla andra bilar. Och det som sticker ut, måste få en stämpel. Fråga bara alla mobbare från barndomens skolgård.

Namnet Rem-Johan grundade sig på att DAF:s bilar inte hade en växellåda som alla andra. DAF hade valt en annan väg där driften från motorn kanaliserades över till drivaxeln via remdrift och en klurigt konstruerad kon-koppling.

Volvo försökte slå an samma familjesträngar som md 240, men Volvo 66 var en helt annan bil. Tyvärr lite småtöntig tyckte många. (Foto: Volvo)

Du behövde alltså inte växla utan remmarna förflyttades allt eftersom du gasade. En slags udda variant på automatlåda blev resultatet. DAF kom att kalla den Variomatic.

Ett annat resultat av den kluriga lösningen var att du kunde åka lika fort bakåt som framåt. Tekniken brydde sig liksom inte om vilket håll du var på väg åt. Remmarna snurrade på oavsett.

En udda satsning

Och det var denna teknik och detta bilmärke som Volvo köpte upp 1975. Bilmärket var alltså det Nederländska DAF som nu sålde av sin personbilsdivision.

ANNONS

En udda affär tyckte många då Volvo just var i lanseringsfasen av sin stora 240-serie, och nu då skulle komplettera den med en småbil.

Tror inte det kan bli så mycket mer 1970-tal. Orange kulör och breda svart fart-stripes på en 66:a herrgårdsvagn. (Foto: WikiCommons)

Volvos första bil från fabriken i Nederländerna var en DAF 66 omklädd med Volvo-märken. Syftet med affären var att Volvo snabbt ville in på småbilsmarknaden. De hade sett VW Golfs entré på marknaden och förstått att här fanns ett hörn som med all sannolikhet skulle växa.

Läs mer:
En himla trevlig elbil från Volvo. Dagens PS

Volvo 66 släpptes på marknaden i augusti 1975 i två karosstyper; en tvådörrars sedan och en tredörrars herrgårdsvagn. Variomaticlådan fick vara kvar, men Volvo kompletterade den med bland annat en bra parkeringsväxel.

ANNONS

106 000 Rem-Johan tillverkades

Bilen blev väl kanske inte någon dundersuccé men 106 137 bilar hann ändå tillverkas innan den lades på hyllan 1980.

Volvo hade dock fått sitt hörn på småbilsmarknaden och ersatte 66:an med sin 3-serie. Men det är en annan historia.

ANNONS

Läs mer

När Volkswagen fick skrämselhicka. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS