News55

Opels Rekord blev en storsäljare

Opel Rekord
Opel Rekord kom under åren att växa tilll slig till en av tillverkarens största succémodeller någonsin. (Foto: Stellantis)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 juni 2024Publicerad: 05 juni 2024

Det blev hela 33 års tillverkning innan den sista Opel Rekord fick lämna plats för efterträdaren Omega 1987.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vår Saab 95 brann upp. Alla var förstämda – inte minst mor och far som plötsligt inte hade någon bil.

Vi skulle åka hem till Stockholm från sommarstället utanför Linköping dagarna därpå, så en bil måste fram och det kvickt.

Det blev en Opel Rekord. Faktiskt den bil som han som svetsat i vår Saab så det hade tagit eld. En pråm utan själ och finess tyckte hela familjen. Men bra gick den väl ändå.

En stigande stjärna

Men med åren har Opels storsäljande Rekord stigit på min privata tycka-om-lista, och då faktiskt just den modell som vi fick låna i spåren av vår vita Saab-kombi (som för övrigt inte var så vit längre).

Trots desperata försök med att hålla liv i den gamla Olympian med bland annat fina cabriolet-varianter var modellen hopplöst föråldrad. (Foto: WikiCommonsChiemseeMan)

Efter stora försäljningsframgångar med modellen Olympia behövde Opel komma med en ny bil i början på 1950-talet. Olympian hade hängt med ända sedan i mitten på 1930-talet och kändes nu hopplöst föråldrad.

ANNONS

En ny bil

ANNONS

I mars 1953 var det så dags för den nya Rekord att göra entré. En bil som till många delar hade hämtat sin design från den amerikanska bilindustrin – men i bara ett lite mindre format.

Den första generationen av Rekord hade väldigt många drag av amerikanare – bara det att den var lite mindre. (Bild: Broschyr)

Den var inte alls lika fläskig som sina amerikanska kusiner, men hade ändå stuket. Bilen gillades av familjerna som behövde utrymme men som inte hade råd med fullsize amerikanskt.

Den nya modellen blev faktiskt så populär att när den första generationen ersattes 1957 hade redan en halv miljon Rekorder sålts.

Samma – men mindre

Konceptet amerikanskt – men bara lite mindre, visade sig vara hållbart även en generation till. Designelement med tvåfärgade bilar, mycket kromlister och lätta antydningar till fenor höll faktiskt i sig ända till 1960.

Opel Rekord P2
Med den tredje generationen Rekord hade bilmodellen hittat sitt eget formspråk och storlek. Här som en vacker coupé. (Foto: WikiCommons/Berthold Werner)

Därefter började Rekorden att hitta sin egen form och fason. Sakta började bilen växa och när fjärde generationen, eller Opel Rekord A som den heter på Opel-språk, presenterades 1963 var det en stor europeisk familjebil som visades.

ANNONS

Stor familjebil

Och här kom sedan Opel Rekord att stanna. Som en stor europeisk familjebil hade den hittat sin form och storlek.

När den sista Opel Rekorden rullade av bandet 1986 hade fler än tio miljoner bilar producerats under de 33 år som modellen fick leva.

Opel Rekord Caravan
Opel Rekord C fanns också som Caravan. En enorm combi som kunde rymma hela fotbollslaget – inklusive avbytare. (Bild: Broschyr)

Efterträdaren Omega fick en tuff utmaning att ersätta folkälsklingen Rekord, men tog sig an utmaningen i hela 17 år innan den också somnade in.

Under Rekordens tillverkningstid hann en hel del varianter släppas på marknaden och ännu fler motoralternativ.

Många varianter

Rekord har bland annat funnits som tvådörrars, fyrdörrars, coupé, cabriolet och caravan, som Opel valt att kalla sina kombibilar.

ANNONS

Självklart har också folkhumorn attackerat bilen. Dess ibland tveksamma rostskydd fick snabbt de kvicka att hitta på sloganen “alla bilar rostar, men Opel har Rekord”.

Läs gärna också om familjefavoriten Renault 4L. News 55.

Hos Opels svenska märkesklubb kan du hitta mer information.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS