News55

Peugeot 205 GTI – när VW fick skrämselhicka

Peugeot 205 GTI
Den kom att jaga VW Golf GTI, sno kunder från den tyska jätten och bli sin egen gigant. Idag är fina exemplar hett eftertraktade. Äger du en? (Bild: Peugeot)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Det var med Peugeot 205 som den franska biltillverkaren försökte ta sig tillbaka in på marknaden. Och det blev minst sagt ett lyckat försök.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På tidigt 1980-tal befann sig Peugeot i behov av en framgångsrik modell för att stärka sin position på marknaden. Företaget hade genomgått ekonomiska svårigheter och behövde en bil som kunde erbjuda både stil och prestanda.

Peugeot 205 utvecklades som ett svar på denna utmaning. Den exteriöra designen stod Gerard Welter för, medan interiören designades av Paul Bracq.

Bilen lanserades först 1983 som en kompakt, ekonomisk småbil men med ett sportigt utseende och togs emot bra på marknaden redan i standardutförande.

Sensuell reklam
En tuff bil ska marknadsföras som tuff. Och kanske lite sensuell också. Reklamen lyckades för bilen var bra. Den bästa Peugeoten någonsin säger många. (Bild: Peugeot)

Men det var med introduktionen av GTI-modellen 1984 som det hände stora saker på marknaden.

Den första varianten var utrustad med en 1,6-liters motor som producerade 105 hästkrafter och hade redan från start. fantastiska prestanda och mycket goda köregenskaper.

Succé på marknaden

GTI-varianten blev en omedelbar succé som bara växte när den två år senare fick den större 1,9-liters motorn på hela 130 hästkrafter.

ANNONS

Båda motoralternativen var snabba, med imponerande acceleration och topphastigheter som överträffade många av konkurrenterna.

Fångade marknaden med humor
Även i Sverige vågar märket sticka ut med smart och kul marknadsföring. (Bild: Peugeot)

Volkswagen Golf GTI hade äntligen fått en värdig konkurrent.

Bilen hade en lätt och kompakt konstruktion, vilket tillsammans med pigga motorer gjorde bilen både smidig och kul att köra.

ANNONS

Cool image

Designen var enkel och stilren design med sportiga detaljer som röda ränder, större hjul och sportstolar. Inredningen var också sportig. Liten ratt, skålade stolar och många knappar att trycka på, ökade också körglädjen.

205 GTI bidrog också till Peugeots framgångar inom motorsport. Särskilt framgångsrik var rallyversionen, 205 Turbo 16, som tävlade i Grupp B rally under mitten av 1980-talet.

Rallyversionen är grym
Hittar du en sådan hos grannen kan du skatta dig lycklig. Högvilt på marknaden idag. (Bild: Peugeot)
ANNONS

205 Turbo 16 var en fyrhjulsdriven best med en mittmonterad turboladdad motor, som vann både förar- och konstruktörstitlarna i Rally-VM 1985 och 1986.

Även om detta var en helt annan bil än GTI, hjälpte rallyframgångarna till att stärka 205-modellens rykte som en högpresterande och pålitlig bil.

Fem miljoner

Trots att produktionen av 205 GTI upphörde i början av 1990-talet efter drygt fem miljoner byggda bilar, lever dess arv vidare. Många bilentusiaster håller fortfarande dessa bilar i högt anseende, och de är eftertraktade samlarobjekt.

Peugeot har försökt att återskapa magin från 205 GTI i senare modeller som 206 GTI och 208 GTI, men många anser att originalet fortfarande är det bästa.

Läs mer om Peugeot 205 GTI här.

Läs också om en annan lyckat fransk småbil här. News 55.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS