Laban. Ap-ambulans. Skrytbilen. Få bilar har fått så många smeknamn som Renaults klassiska småbil 4L. Här är historien om den franska ikonen.
Mest läst i kategorin
Vi hade två. En vit och en röd. Den vita var med den lilla gamla grillen och den röda var med den breda och faktiskt snyggare, mer moderna grillen.
Jag jobbade som mekaniker på Kungliga Motorbåt Klubbens brygga vid Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm. En plats där lyxbilsmärken är vanligare än Volvos. En plats där alla kämpar för att sticka ut och synas i mängden.
Antingen ska du vara bäst eller sämst. Etta uppifrån eller nerifrån. Och då det inte fanns några ekonomiska möjligheter att leka med de stora killarnas bilar, fick anfallet ske underifrån.
Det blev perfekt.
Två Renault 4L skåpbilar inhandlades till firman och de kom att göra succé. De blev ett med bolaget och ett med vad vi gjorde. Nyttan de gjorde som reklampelare slog vilket lyxbilsmärke som helst på fingrarna.
Renault 4L var en av alla de småbilar som satte Europa på hjul efter andra världskriget. Citroën hade kommit med sin succébil 2CV redan 1948 och först 1961 släppte Renault sitt svar i 4L.
4:an i namnet hänvisade till att bilen var byggd efter mottot 4 dörrar, 4 platser, 4 hjul och 4 skatte-hästkrafter.
Premiär 1961
Efter premiären på bilsalongen i Paris 1961 blev den en succé. Redan två år senare passerade den konkurrenten Citroën 2CV i säljstatistiken 1966 hade redan en miljon bilar byggts.
En av orsakerna till populariteten var att bilen var lite som en damsko – liten utanpå men stor inuti.
Yttermåtten var ungefär desamma som på 2CV men tack vare takhöjden upplevdes den som bra mycket rymligare.
I Sverige fick den dock en seg försäljningsstart. Under de första tre modellåren hittade endast knappt 2000 bilar nya svenska ägare.
För att försöka få svenskarna att ta till sig bilen, anlitade Renault Stig Arbmans annonsbyrå 1964. Uppdraget var enkelt – att öka försäljningen och få svensken att se bilens fördelar.
Senaste nytt
Nytt försäljningsgrepp
Arbmans hittade ett genialt grepp. Genom att rakt och ärligt presentera bilen som den var – en ganska så liten, ful, primitiv och långsam bil, kunde de också lyfta fram bilens goda egenskaper och därigenom vinna kundernas förtroende.
Rubriken på den första annonsen lydde “Skrytbil?” på en bild av en mycket nöjd poserade 4L-ägare.
Arbmans idé slog igenom totalt. Det blev plötsligt lite “fint” att åka enkel bil och under de följande tio åren lyftes olika 4L-ägare fram, där både friherrar, fotografer, lantbrukare och hemmafruar intygade hur bra och praktisk bilen var.
Succé på marknaden
Försäljningen i Sverige mångdubblades och bara 1968 såldes 4551 exemplar av “Skrytbilen”.
Renault 4L kom att tillverkas i en mängd varianter genom åren, där min skåpbil, eller Fourgonnette, som den heter på Renaultspråk, blev en gullegris bland småföretagare och som smidig stads-van.
Åtta miljoner bilar han tillverkas innan produktionen slutligen stoppades 1992. Då hade tiden på alla sätt runnit ifrån det lilla charmtrollet och nya varianter tog vid vid tillverkningsbandet.
Men jag, jag saknar fortfarande min Fourgonnette. Säg till om du ser någon.
Läs gärna också om att den legendariska modellen 4L får nytt liv igen. Dagens PS.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.