News55

Renault 4L – en småbil i våra hjärtan

Renault 4L fanns i många varianter
Den var inte snabb. Den var inte snygg. Den var inte bekväm. Men den hade ändå så många fördelar att den blev en succé på marknaden. (Foto: Renault)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 29 maj 2024

Laban. Ap-ambulans. Skrytbilen. Få bilar har fått så många smeknamn som Renaults klassiska småbil 4L. Här är historien om den franska ikonen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi hade två. En vit och en röd. Den vita var med den lilla gamla grillen och den röda var med den breda och faktiskt snyggare, mer moderna grillen.

Jag jobbade som mekaniker på Kungliga Motorbåt Klubbens brygga vid Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm. En plats där lyxbilsmärken är vanligare än Volvos. En plats där alla kämpar för att sticka ut och synas i mängden.

Antingen ska du vara bäst eller sämst. Etta uppifrån eller nerifrån. Och då det inte fanns några ekonomiska möjligheter att leka med de stora killarnas bilar, fick anfallet ske underifrån.

Det blev perfekt.

Två Renault 4L skåpbilar inhandlades till firman och de kom att göra succé. De blev ett med bolaget och ett med vad vi gjorde. Nyttan de gjorde som reklampelare slog vilket lyxbilsmärke som helst på fingrarna.

Renault som populär skåpbil
Istället för något med dyrt märke på huven, blev det två Renault 4l Fourgonnette som köptes in till firman. Det blev succé. (Foto: WikiCommons/Gzzz)

Renault 4L var en av alla de småbilar som satte Europa på hjul efter andra världskriget. Citroën hade kommit med sin succébil 2CV redan 1948 och först 1961 släppte Renault sitt svar i 4L.

4:an i namnet hänvisade till att bilen var byggd efter mottot 4 dörrar, 4 platser, 4 hjul och 4 skatte-hästkrafter.

ANNONS

Premiär 1961

Efter premiären på bilsalongen i Paris 1961 blev den en succé. Redan två år senare passerade den konkurrenten Citroën 2CV i säljstatistiken 1966 hade redan en miljon bilar byggts.

En av orsakerna till populariteten var att bilen var lite som en damsko – liten utanpå men stor inuti.

Yttermåtten var ungefär desamma som på 2CV men tack vare takhöjden upplevdes den som bra mycket rymligare.

Första årsmodellen av Renault 4L
Renaults VD Pierre Dreyfus uttryckte sin vision tydligt: “bilar kan inte bara vara plats för fyra säten och några fötter. Ge mig lite volym”. Och svaret blev Renault 4L. En bil som inte såg ut som någon annan. (Foto: Renault 4L)

I Sverige fick den dock en seg försäljningsstart. Under de första tre modellåren hittade endast knappt 2000 bilar nya svenska ägare.

För att försöka få svenskarna att ta till sig bilen, anlitade Renault Stig Arbmans annonsbyrå 1964. Uppdraget var enkelt – att öka försäljningen och få svensken att se bilens fördelar.

ANNONS

Nytt försäljningsgrepp

ANNONS

Arbmans hittade ett genialt grepp. Genom att rakt och ärligt presentera bilen som den var – en ganska så liten, ful, primitiv och långsam bil, kunde de också lyfta fram bilens goda egenskaper och därigenom vinna kundernas förtroende.

Renault som skrytbil
Arbmans reklambyrås geniala grepp att presentera bilen som en enkel och bra bil – med sina brister och svagheter – gjorde succé på den svenska marknaden. (Bild: Annons)

Rubriken på den första annonsen lydde “Skrytbil?” på en bild av en mycket nöjd poserade 4L-ägare.

Arbmans idé slog igenom totalt. Det blev plötsligt lite “fint” att åka enkel bil och under de följande tio åren lyftes olika 4L-ägare fram, där både friherrar, fotografer, lantbrukare och hemmafruar intygade hur bra och praktisk bilen var.

Succé på marknaden

Försäljningen i Sverige mångdubblades och bara 1968 såldes 4551 exemplar av “Skrytbilen”.

Renault 4L kom att tillverkas i en mängd varianter genom åren, där min skåpbil, eller Fourgonnette, som den heter på Renaultspråk, blev en gullegris bland småföretagare och som smidig stads-van.

Den sista Renault 4L
Efter 8 135 424 sålda bilar var det dags att säga au revoir till lilla 4L 1992. En Europeisk ikon gick i graven, men absolut med flaggan i topp. (Foto: Renault UK)
ANNONS

Åtta miljoner bilar han tillverkas innan produktionen slutligen stoppades 1992. Då hade tiden på alla sätt runnit ifrån det lilla charmtrollet och nya varianter tog vid vid tillverkningsbandet.

Men jag, jag saknar fortfarande min Fourgonnette. Säg till om du ser någon.

Läs gärna också om att den legendariska modellen 4L får nytt liv igen. Dagens PS.

Renault 4L som modellbil
Självklart blev även Renault 4L modellbil – bland annat från legendariska Dinky Toys. (Foto: Arkiv)
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS