Glöm batterier, laddtider och annat tjafs. Framtidens elbilar ska drivas med atomkraft. Det trodde man i alla fall i det gamla Sovjet.
Mest läst i kategorin
Det fanns en tid innan allt gick åkt skogen. En tid innan framtidskartan fullständigt ritades om när reaktorn i Chernobyl fick en total härdsmälta och fick oss alla att stuva om i vårt mindset gällande atomkraft.
Det var en tid där framtiden mer eller mindre stavades atomkraft. Alla våra materialistiska behov skulle kunna tillgodoses bara vi fortsatte utveckla atomkraften i alla dess riktningar.
Hade atomkraft varit en gud hade hela det gamla Sovjet varit trogna den gudens religion. Att dela på atomer var inte bara en teknik som fick militärens medaljprydda generaler att gnugga händerna. I den kluvna atomen fanns allt framtidshopp.
Oljans makt
Ända sedan förbränningsmotorn för första gången hoppade igång med hjälp av bränsle från någon av världens oljestinna fyndigheter, har den som haft olja, också haft makt över en stor del av jordens människors vardag.
I Sovjet fanns det också olja. Men drömmen om att även ta befälet över atomkraften som drivkälla för världens automobilar, fanns på varje tekniskt inriktat ingenjörskontor.
Tänk att kunna skala ned en reaktor till en storlek som går att få in under en motorhuv. Och tänk att lyckas göra den så säker att den klarade en krock?
Så var tankarna när de första konstruktionsritningarna började tas fram till en bil som med ett litet kärnkraftverk under huven fram, skulle ta resten av världen med storm.
Projektet leddes av fysikern Alexander Kamnev och var noga övervakat av Sovjet-ledaren Nikita Chrustjov, som var mycket ivrig att se detta bli verklighet.
Senaste nytt
Lång motorhuv
Projektet gick under namnet Volga-Atom. För att ge behövlig plats för den lilla reaktorn konstruerades bilen med fyra hjul fram under en enorm motorhuv, och två klassiska hjul bak.
Vad som egentligen hände sedan är inte helt säkert då all form av dokumentation från projektet saknas. Ryktet säger dock att det blev en bil byggd och att den utrustades med en reaktor som motsvarade 320 hästkrafter som skulle klara att driva bilen i hela 6 000 mil.
Värmebekymmer
Ryktet säger också att bilen testkördes i den sovjetiska staden Severomorsk, men att den hade så grava bekymmer med att kanalisera bort värmen från reaktorn, att projektet lades ned – faktiskt på direkt order av Chrusjtjov.
Men tanken är ändock intressant. Tänk om framtidens bil blir en korsning av dagens elbil och Sovjets dåtida atomdrömmar. Vem vågar sätta en peng på det?
Läs gärna mer om Volga-Atom här.
“Vi behöver 100 nya kärnkraftverk”. Dagens PS.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.