Dolce & Gabbana lanserar en hundparfym för över 1 000 kronor, men en djurskyddsorganisation varnar för sådana produkter eftersom hundar är beroende av sitt luktsinne.
Mest läst i kategorin
Det italienska modehuset och klädmärket Dolce & Gabbana gör ett första försök att lansera parfym till hundar, det rapporterar The Guardian.
Kan störa hunden
Den brittiska djurskyddsorganisationen RSPCA varnar dock för att bråka med hundens luktsinne genom att ge den en parfym, organisationen varnar för att doften kan upplevas som obehaglig för hundar och försvåra deras förmåga att få kontakt med sin omgivning.
“Ibland kan hundar antropomorfiseras och gränserna kan bli suddiga mellan vad hundar gillar och vad vi som människor tror att de kommer att gilla”, säger RSPCA:s seniora forskare Alice Potter till the Guardian.
Hon tillägger att hundar förlitar sig på sitt luktsinne för att kommunicera och interagera med sin miljö och med de människor och djur som finns i den.
”Därför rekommenderar vi att starkt doftande produkter som parfymer eller sprayer undviks, särskilt eftersom vissa lukter kan vara riktigt obehagliga för hundar”, säger hon till The Guardian.
Senaste nytt
Dyr och lyxig
Några av orden som det italienska modehuset använder i sin senaste kampanj för den nya alkoholfria doftmisten för hundar är “ovillkorlig kärlek”, “lojal” och ”lekfull”.
Annonsen med bilder av en finputsad bichonfrisé, tax och chihuahua på en pall börjar med orden: ”Jag är ömtålig, autentisk, karismatisk, känslig, gåtfull, rebell, fräsch, oemotståndlig, ren, för att jag inte bara är en hund, jag är Fefé”.
För 99 euro, cirka 1 142 kronor, kan hundägare köpa denna doft av ylang-ylang, musk och sandelträ till sin älskling.
Hundmisten Fefé säljs i en lyxig grön glasflaska med en guldpläterad hundtass och erbjuds med ett exklusivt hundhalsband från Dolce & Gabbana.
“De är inte längre djur”
Det återstår att se om det finns någon marknad för modemärkets hundparfym.
“Vi distribuerar Fefé direkt över hela Europa, i USA och sedan, lite i taget, kommer vi att expandera; det är redan tillgängligt online, säger Stefano Gabbana, varumärkets ena medgrundare, till Corriere della Sera.
Enligt honom har marknaden reagerat bra. Han säger också att hundar inte längre är djur utan följeslagare och behandlingar.
”När jag var barn och bodde i Polizzi Generosa var hunden en hund. Nu har allt förändrats och jag såg det tydligt i New York, vart jag än vände mig fanns det människor med hundar. De är inte längre djur, de är följeslagare, terapier, speciellt i denna era full av kalla tekniska saker, mobiltelefoner, sociala nätverk, kärleken till en hund är verkligen ett botemedel”, säger han vidare till den italienska tidningen.
Undvik hundar med extrema kroppsformer
Experter från flera olika länder har tagit fram vilka exteriöra överdrifter hos hundar som hindrar deras naturliga beteenden och leder till dålig hälsa.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.