Svenska smaker är på frammarsch i USA. Från vita snuspåsar till färgglatt godis och klassiska bakverk, det verkar som att amerikanerna upptäcker tjusningen med vad Sverige har att erbjuda.
Svenska produkter tar USA med storm


Mest läst i kategorin
Nikotinpåsen erövrar den amerikanska marknaden
Det är svårt att prata om svenska produkter i USA utan att nämna ZYN. Dessa tobaksfria nikotinpåsar, producerade av Swedish Match (numera ägt av Philip Morris), har blivit en enorm succé på den amerikanska marknaden.
Försäljningen har exploderat och under förra året såldes över 600 miljoner dosor i landet i väster. ZYN har blivit så populärt att det har hamnat i centrum för en politisk debatt, men framgången är obestridlig. Produkter som ZYN tilltalar en bred publik, och många använder dem som ett medel för att sluta röka.
Trenden är så stark att Philip Morris investerar miljarder i en ny fabrik i Colorado för att möta den växande efterfrågan.
Senaste nytt
Det svenska godiset har tagit USA med storm efter en viral succé.
Utländsk media har under senaste året rapporterat att det svenska godiset har tagit USA med storm efter en viral succé. Över en natt skedde något oväntat för Bonbon, den svenska godisbutiken i New York vilket tidningen Realtid skrivit om.
Leo Schaltz, medgrundare till företaget, fick plötsligt 1 000 beställningar på en dag – en enorm ökning från det vanliga fåtalet från nätet.
”Det var otroligt många, jag trodde något var fel”, berättar han för Bloomberg.
Det plötsligt godissuget orsakades av en Tiktok-video från influencern Marygrace Graves. Videon, där hon visar upp sitt senaste godisinköp från Bonbon, blev snabbt viral med över en miljon visningar. Därav den plötsliga hysterin kring godisbutiken.
Enligt Aftonbladet har ungdomar köat i timmar utanför godisbutiken i New York för att handla colanappar och dödskallar. Vissa kunder har till och med gett sig ut i pyjamas för att stilla sötsuget på nattetid.
Trenden har spridit sig och nu kämpar företag för att kunna möta efterfrågan.
”Vi har inte tillräckligt med godis”, har Niclas Arnelin, affärschef på Orkla, berättat för Realtid, och beskriver en växande brist på populära svenska godissorter.
Kilopriset för svenskt lösgodis utomlands sträcker sig till 700 kronor, rapporterar Sveriges Radio.
Prinsesstårtan frestar amerikaner – med en oväntad twist

Efter succén med det vita snuset och det svenska lösgodiset är det nu prinsesstårtan som har blivit en het snackis. Men denna svenska ikon har fått en amerikansk “makeover” som har delat åsikterna och fått svenskar att reagera kraftigt.
Det var ett inlägg från tidskriften Bon Appétit på Instagram som satte igång diskussionen. I klippet hyllas prinsesstårtan som en av Los Angeles “mest spännande desserter”, men konditorn Hannah Zhiskin visar hur hon bakar den med mascarpone – en ingrediens som inte hör hemma i en traditionell prinsesstårta. Och mascarpone i prinsesstårta har skapat debatt.
Reaktioner från svenskar i kommentarsfältet har inte låtit vänta på sig. Uttryck som “Varför ändra något som är perfekt?” och “Är du helt galen eller?” vittnar om en stark upprördhet över förändringen.
Läs mer av News55:
Boende på äldreboendet fick skollunchens rester
Hör den vegetariska sillen hemma vid högtider – för fiskens skull?