Därför larmar forskare om Östersjön

Forskare uppger att den känsliga balansen i ekosystemet i Östersjön riskerar att rubbas på grund av klimatförändringarna. Foto: TT
Uppdaterad: 12 apr. 2024Publicerad: 12 apr. 2024

Våren kommer tidigare på grund av klimatförändringarna. Detta får konsekvenser för Östersjön där den känsliga balansen i ekosystemet riskerar att rubbas, uppger forskare.

Med hjälp av 15 års övervakningsdata från tre stationer i Östersjön har forskare som är verksamma vid Stockholms universitet kommit fram till att vårblomningen inträffar tidigare på året. Tidigare har det varit svårt att mäta detta.

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Oceanography Letters.

Därför larmar forskare om Östersjön
Vårblomningen i Östersjön inträffar allt tidigare enligt forskare vid Stockholms universitet. Foto: TT

Påverkar fiskebestånd

Forskare har funnit att djurplankton, som är avgörande för fiskebestånd, främst livnär sig på växtplankton. Medan växtplankton påverkas av klimatförändringar, verkar många arter av djurplankton ha en konstant årstidsrytm som inte påverkas av dessa förändringar.

Läs mer: Därför tar fisken slut i Östersjön

– Vi ser att den tidigare vårblomningen är kopplat till det minskade antalet hoppkräftor som är viktigt som fiskföda, säger Kinlan Jan som är doktorand vid Stockholms universitet och försteförfattare till studien och fortsätter:

– Det här beror på att vårblomningen startar en vecka tidigare idag jämfört med tio år sedan och att blomningen är som mest i april, när vattentemperaturen är under fem grader. Hoppkräftor kan inte växa till och reproducera sig i den kalla temperaturen och dyker upp senare när vårblomningen redan är över, säger han enligt Stockholms universitet.

Hindrar bad

Algblomning är också något som för många är förknippat med att det hindrar från att njuta av bad eller låta sina hundar ta ett dopp för att svalka sig. Under algblomning av cyanobakterier tillverkar en del av bakterierna ett gift som framförallt kan ge hudirritationer, illamående och kräkningar, skriver Naturskyddsföreningen och man bör undvika att bada i vissa vatten.

Vill du ha koll på hur situationen ser ut under säsongen innan du ger dig ut för att bada finns mer information på SMHI.

Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.