Stegosaurus-skelett sålt för rekordsumma

stegosaurus
Ett stegosaurusskelett visas på Sotheby's New York i New York, onsdagen den 10 juli 2024. (Foto: Pamela Smith/ AP Photo/ TT)
Uppdaterad: 18 juli 2024Publicerad: 18 juli 2024

Miljardären och hedgefondförvaltaren Kenneth Griffin skapar rubriker genom att köpa ett nästan komplett stegosaurus-skelett för rekordhöga 44,6 miljoner dollar, cirka 470 miljoner kronor.

Den exceptionella affären ägde rum på en av Sotheby’ auktioner. Det är hittills den största summan som betalats för något liknande.

Den 150 miljoner år gamla dinosaurien med smeknamnet “Apex” förväntades ursprungligen säljas för upp till 6 miljoner dollar. Försäljningspriset överträffades flera gånger om, likaså förväntningarna.

Apex blir kvar i USA

Kenneth Griffin, grundare och vd för Citadel, planerar att låna ut stegosaurus-skelettet till ett museum i USA för att säkerställa att “hen föddes i Amerika och så förblir kvar”.

Griffin är känd för att investera i historiska föremål och köpte ett exemplar från den första utgåvan av den amerikanska konstitutionen för 43,2 miljoner dollar. Han har sedan dess lånat ut exemplaret till Crystal Bridges Museum of American Art.

Unikt och nästan komplett dinosaurieskelett

Även om samlare ofta betalar höga priser för kända rovdjur som tyrannosaurus rex och velociraptor, utmärkeer sig denna 27 fot långa dinosaurie genom att vara så komplett, vilket är ovanligt.

Den kommersiella paleontologen Jason Cooper grävde fram Apex på sin egendom i Colorado för två år sedan.

Minst 254 av dess ungefär 319 ben var intakta, vilket gjorde det möjligt för Sotheby’s att ställa ut det tre meter höga skelettet i en slående stridsställning.

Upptäcktes i Colorado

Stegosaurus-skelettet upptäcktes i Morrison, nordvästra Colorado. Området är känt för sina dinosaurieskelett som ofta påträffas i sedimentär berggrund.

Skelettet är särskilt unikt genom de organiskt formade och storskaliga pansarplattorna som löper längs ryggraden och som sägs ha skyddat dinosaurien mot fienden och andra faror.