News55

Paret som bytte stadslivet mot husbilslivet

fricamping
Allt fler byter ut en traditionell livsstill mo en som fricampare. (Foto: Unsplash)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 22 juli 2024Publicerad: 27 juli 2024

För Tim Bohman och Tove Swanson var det drömmen om en mer minimalistisk tillvaro som lockade när de bestämde sig för att byta stadslivet mot ett liv på vägarna som fricampare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inspirerade av sociala medier, där bilder av fricamping vid natursköna platser ofta delas, köpte paret en skåpbil och började sitt nya liv i oktober förra året.

Idag fricampar de runt om i Sverige, och har fått uppleva både fördelarna och nackdelarna med denna livsstil.

vanlife
Som fricampare kan du vakna upp i naturen varje morgon. (Foto: Unsplash)

En växande trend

Antalet registrerade husbilar har ökat kraftigt de senaste åren.

I maj 2021 registrerades 544 husbilar, vilket är en ökning från 443 registreringar i maj året innan. Totalt sett under kalenderåret 2021, fram till och med maj, har 2 390 husbilar registrerats. Under samma period 2020 registrerades 1 326 husbilar. Detta innebär att antalet registreringar ökat med 1 064 husbilar, eller 80,24 %, jämfört med året innan, förklarar SCR Svensk Camping.

Lasse Lindström, ordförande för Caravan Club, har märkt av ökningen.

“Man ser ju hur mycket folk rör sig på vägarna. Tidigare så morsade man på alla husbilar man mötte. Idag får man ju hålla upp handen hela tiden,” säger han.

ANNONS

Pandemin har också bidragit till att fler har fått upp ögonen för fricamping.

“Under pandemin gick folk ut till naturområden. Det exploderade i naturreservat. Folk vill ut i naturen. Det fortsätter,” säger Patrik Bellmyr, administratör för Facebook-gruppen Fricamparna med över 11 000 medlemmar.

ANNONS

Från stadens stress till naturens frihet

Tim Bohman, som tidigare bodde i centrala Stockholm, kände allt mer att stadsmiljön var trång och stressig, skriver DN.

Hans intresse för klättring ledde till att han började utforska fricamping med husbil, vilket passade perfekt för hans friluftsintresse.

“Jag började klättra 2018 och insåg snabbt hur praktiskt det var att ha en bil att bo i. Man kan köra bort från Stockholm, klättra, sova och sedan öppna dörren och klättra igen. Det passar alla som har ett friluftsintresse,” säger Tim.

Sålde rubbet för ett äventyrsliv i husbil

Missa inte: Sålde villan för ett äventyrsliv i husbil

ANNONS

Påverkan av sociala medier

För Tove Swanson, som hade campat med sina morföräldrar som barn, var övergången till ett liv i skåpbil naturlig, men med en modern twist.

Hon erkänner däremot att de sociala mediernas glamorösa skildringar av fricamping spelade en roll i deras beslut.

“Lättheten i att följa andras liv online gör nog att det sprider sig. Det ser så glamoröst ut, när man följer influencers som bor i van,” säger Tove.

Livet på vägarna

Trots de inspirerande bilderna finns det också utmaningar med livet i en skåpbil.

Att tömma toaletten, köra i dåligt väder och även hantera begränsat utrymme är bara några av de mindre romantiska aspekterna.

Men för Tove och Tim väger friheten och närheten till naturen tyngre.

ANNONS

För tillfället är deras skåpbil parkerad vid Erstaviksbadet i Nacka, strax utanför Stockholm.

Under sommaren arbetar de i stan, men till hösten planerar de att resa vidare till Italien och Spanien.

Ekonomiska fördelar

Förutom friheten ser paret även ekonomiska fördelar med sitt nya liv.

“Det kostar inte lika mycket att bo så här. Vi kanske vill ha ett litet ställe längre utanför stan sen, men då utan lån, dit man kan bjuda folk och göra kreativa projekt,” säger Tove.

De strävar efter att leva minimalistiskt och har därför gjort sig av med allt onödigt.

“Jag blir lugn av att inte ha för mycket saker. Nu har jag det jag behöver på liten yta. Jag har kastat allt annat. Jag gillar att hålla ordning och veta vad jag har,” säger Tim.

Utmaningar

ANNONS

Med den ökande populariteten har även utmaningar uppstått.

Nedskräpning och dåligt uppförande från vissa fricampar har lett till restriktioner på många platser.

Patrik Bellmyr beskriver hur vissa inte sköter sig och lämnar skräp efter sig, vilket leder till fler förbud och restriktioner.

För Tove och Tim är respekten för naturen och andra människor en självklar del av deras minimalistiska levnadssätt.

“Sköter man sig inte, så straffar det ju alla,” säger Tove.

Regler

I Sverige gäller allemansrätten, vilket innebär att man får campa en natt i naturen, förutsatt att man inte stör eller skadar.

För fricamping med fordon gäller Terrängkörningslagen, som förbjuder körning i terräng som skog, stränder och hagar. Man får campa på parkeringar eller grusvägar en natt, och kanske lite längre under helger.

ANNONS

I Europa varierar reglerna, med exempel som höga hinder för bilar vid stränder i Frankrike och staket längs stränderna i Torrevieja, Spanien, för att förhindra fricamping, förklarar Svenska Magasinet.

Drömmen om ett enklare liv

Tove Swanson och Tim Bohman är del av en växande rörelse av människor som väljer friheten och enkelheten i ett mobilt liv framför det traditionella boendet.

Medan deras livsstil har sina utmaningar, erbjuder den också en närhet till naturen och en ekonomisk frihet som många drömmer om.

Deras berättelse är ett exempel på hur drömmen om ett enklare liv kan bli verklighet, och hur man med ansvar och respekt kan njuta av naturens skönhet utan att skada den.

Tänk på detta när du köper husbil. E55

Sålde rubbet för ett äventyrsliv i husbil. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS