Äldre och yngre använder mest medier i Sverige. Men deras vanor ser helt olika ut. Den äldre generationen tittar helst på tv, framgår av en ny rapport.
Mest läst i kategorin
I genomsnitt lägger en svensk 407 minuter varje dag på olika medier. Det visar Mediebarometern som genomförs årligen av Göteborgs universitet, skriver tidningen Senioren.
Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen.
Av den senaste undersökningen framgår dock att det är stor skillnad på medieanvändningen mellan olika åldersgrupper.
Tv och radio
Allra mest konsumerar den yngre generationen som är mellan 15-24 år. De lägger i snitt 512 minuter per dag, men inte på tv-tittande. De dras främst till sociala medier och lyssnar på musik.
Den äldsta kategorin i rapporten, de som är mellan 85 och 85 år, kommer på andra plats när det gäller medieanvändning.
De lägger dagligen i snitt 435 minuter per dag på medier. Tablåbelagt tv-tittande har högst andel (140 minuter) följt av direktsänd radio (86 minuter), skriver Senioren.
Läs mer:
Suzanne Reuter slutar med tv-reklamen
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.