Den här veckan bjuder den gamla Saab-medarbetaren Zeth Nyström på en historia om när bilfabriken från Trollhättan på 70-talet skulle sponsra tre stycken "Super Swedes" med varsin Saab 900.


Mest läst i kategorin
Våren 1977 beslöt Saab personbilar att, förutom sponsra Björn Borg och Ingemar Stenmark med en Saab 900, även sponsra Ronnie Pettersson. Detta för att kunna dra nytta av det kändisskap som dessa tre ”Super Swedes” hade inom idrottsvärlden och därigenom dra nytta deras positiva image till Saab.
I samband med en invigning av en ny bilanläggning i Göteborg skulle Ronnie få hämta sin bil. Dagen innan anlände Ronnie till Göteborgs dåvarande internationella flygplats, Torslanda, och hämtades av Erik Carlsson ”På taket” och undertecknad. Middag var beställd på en bättre restaurang och Stig Blomqvist anslöt. Själv var jag i högsta grad ”starstruck” och fick chansen att lyssna på dessa ikoner berätta om sin racingerfarenheter.
Ganska snart började man tala om ”vanlig” bilkörning och fortkörningsincidenter, ty det där med att hålla hastighetsgränser var ingen av herrarnas ”bästa gren”. Stig berättade när han sent en natt kom körande på motorvägen innan Örebro på väg hem från Saabfabriken i Trollhättan, ingen trafik och fint väder och det gick undan i vanlig stil. Plötsligt hör Stig ett anrop på polisradion, som många hade i sina bilar på den tiden, i synnerhet om man inte var så noga med fartgränserna. ”Hurru Blomqvist, nu får du allt ta och lugna ner dig!” Till och med en så cool person som Stig Blomqvist blev trots allt lite skärrad och ställer sig på bromsen, utan körkort är det ju svårt att tävla i rally och förväntar sig att se blåljus komma. Men polispatrullen som stått på en av överfarterna var inte orolig för Stigs förmåga att köra bil och lät honom fara vidare, men hade tros allt uppnått sitt syfte att få Stig att minska farten och lära Stig en läxa.
Ja, ja, sa Erik, vad säger ni om att åka fast i samma kontroll två gånger inom en timma? På ett uppdrag nere i Belgien skulle Erik ta sig med sin bil till en mindre stad strax utanför Bryssel, som sagt det där med att hålla hastigheten fanns inte med på agendan. På motorvägen blir Erik klockad av en polishelikopter, stoppad och tilldelad böter, surt naturligtvis, men inte första gången. Efter utfört uppdrag återvänder Erik och fastnar naturligtvis i samma fartkontroll, den fanns fortfarande kvar, något som Erik utgått ifrån att den inte var. Nya böter, men nu med en ”mängdrabatt”, men ändå surt. ”Att en inte lär sej”, sa Erik.
Pojkar är ju pojkar, Erik var ju inte ens fyllda 50 vid den här tiden, så Ronnie ville ju knäcka de båda andra.
På väg från hemmet i England på väg till Monte Carlo kör Ronnie i sin röda Ferrari och det går fort, riktigt fort. Strax norr om Lyon blir han stoppad i en polisspärr, inte en vanlig kontroll utan en polisspärr! Fram kommer en riktigt arg fransk gendarm, upprörd som bara en så’n kan bli och utbrister idioti, katastrof, livsfara; vi har försökt att få stopp på monsieur sedan Paris, med helikoptrar och spikmattor, utan att lyckas! ”Permis de conduit!” Körkortet! Varpå Ronnie överräcker sitt körkort och gendarmen bleknar och utbrister: ”Ronnie Pettersson, formula un? Oui”, säger Ronnie på sin knapphändiga franska. Varpå gendarmen säger ”un autograph, si’l vous plait? Bein sûr monsieur” svarar Ronnie. Överräcker en autograf och välkomnas att köra vidare.
Nedtecknat av han med de stora öronen, Zeth Nyström, på Saab personbilar 1972 – 1981.

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+