News55
Detta är en sponsrad artikel

Kvällstidningar och kändisar spär på näthatet

Artikelbild
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 31 aug. 2015Publicerad: 31 aug. 2015

Mobbing på nätet är ständigt på tapeten. I takt med att sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram blir var mans egendom sprider sig lusten och förmågan att grovt (och anonymt) kritisera och kränka andra personers åsikter och göranden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Våra kvällstidningar har ju gått i bräschen mot mobbing, senast hade Aftonbladet en stor kampanj i våras. Åtskilliga är de kändisar som rakryggat står upp emot detta, se bara på kampanjen #backazara där Zara Larsson tas i försvar mot ”trollen” på nätet.

Överlag efterlyses en mjukare ton på nätet. Och visst är det något att eftersträva. Och där borde förstås kvällstidningar och kändisar föregå med gott exempel. Tyvärr gör de inte det. Senaste aktuella fallet är det där Aftonbladets kulturjournalist Martin Aagård kallat Richard Herrey för ”din gamla rasist”. Enligt Aagård själv var det ”lite väl Twitter-frejdigt”. En journalist bör naturligtvis mer än andra väl avväga sina ord. Varken frejdighet eller ironi är att rekommendera på nätet.

      LÄS MER: Richard Herrey: Jag måste sätta ner foten

Kvällstidningarna står stolt upp emot den hårdföra tonen på nätet, men borde kanske ha lite bättre koll på sina egna sajter. Har ni läst Expressens och Aftonbladets ”klick-journalistik” på nätet? Korta nyhetsnotiser vars enda syfte är att generera klick, att få sina ofta unga läsare att klicka på artikeln. De vanligaste orden på dessa är ”hån”, ”hat” och ”ilska” garnerat med svordomar. Så mycket för en mjukare ton!

Även kändisar bör ta sitt ansvar för ett sansat språk på nätet. För någon månad sedan kunde vi läsa hur ett blogginlägg av mediaprofilen Amanda Schulman (min svägerska) med reklam för ett bilmärke fick ett antal kändisar att gå överstyr.

LÄS MER: Leif Schulman: Sveriges radio – 100% dubbelmoral

Henrik Schyffert lade ut hennes inlägg på sin Facebooksida och snabbt var Babben Larsson där och skrev ”Hora! Hora!”. Eva Röse postade en pistolemoji, för vilket hon fick en ”lajk” av bland andra Babben, Anna Mannheimer och Schyffert. Är det den umgängesformen och den form av kritik som Schyffert & Co vill förmedla? Inser de inte att de har ett ansvar mot alla sina fans och beundrare? Samma sak gäller kvällstidningarna. Var finns de goda förebilderna? Vet de inte att deras unga läsare inte gör som de blir tillsagda, utan att de gör som de andra gör?

 

ANNONS