News55
Detta är en sponsrad artikel

Sluta med snuttifieringen SVT - dags att satsa på rejäla och fördjupande nyhetssändningar

STOCKHOLM 2014-09-16
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 08 apr. 2016Publicerad: 08 apr. 2016

”Våra medarbetare tror att de gör tv-nyheter för alla. Men när jag talar om för dem att de bara gör nyheter för äldre, vill de inte höra på”. Orden är Naja Nielsen, chef för danska DR:s nyhetsavdelning. Hon är med i ett frukostseminarium som de nordiska tv-bolagen arrangerar på tv-mässan Mip-TV i Cannes.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I panelen sitter även denna morgon SVT-chefen Hanna Stjärne och Expressens chef Thomas Mattsson. Det ska handla om tv och nyheter, men kommer till stor del att handla om det som danska nyhetschefen anser vara ett stort problem: Det är bara gamlingar som tittar på nyheter.

      LÄS MER: Ana Martinez – “Öppet brev till Sveriges Television”

Hon tar upp ytterligare ett ”bekymmersamt” exempel: de stora nyhetskanalerna CNN och Sky News har sin största publik i segmenten över 70 år.

Allt oftare hör man i tv-världen talas om +50 som ett ”problem”. Här är en kategori människor som envisas med att titta på tv, när tv-världen själva vill ha unga tittare.

Den internationella tv-världen är åldersfixerad. De så omhuldade generationerna som går under benämningarna generation X (Millennials) , generation Y, generation Z ser inte på tv på samma sätt som de över 40 år. Det är mobiler, iPads och datorer där man ser streamade program eller Youtube-kanaler.

”För ungdomar är det rörliga bilder som gäller”, fastslår Naja Nielsen. ”Det är en del av deras språk.”

För att tillfredsställa en publik som inte vill läsa, inte vill fördjupa sig och vars läsförståelse försämras (och som inte är så benägna att betala tv-licensen) satsar alltså även public service kanaler som DR på lättkonsumerade nyheter. Att majoriteten av publiken fortfarande är över 50 år och har andra behov och krav struntar man i.

      LÄS MER: Vad SVT:s beslutsfattare verkar ha missat

ANNONS

I Sverige har man insett att vi över 50 är en stor och viktig publik. Vi är ryggraden i SVT:s publik och i fjol gick TV4 ut och kungjorde att deras publik numera sträcker sig till över 60 år. En viktig signal till annonsörerna om att här finns en stor, penningstark publik som man lättast når via linjär tv.

Expressen-TV anser sig inte vara konkurrenter till SVT, säger Thomas Mattsson. ”Vi gör snabba nyheter, vår målsättning är att vara ute i sändning 180 sekunder efter att en nyhet inträffat. För övrigt satsar vi på historier, vi är historieberättare.”

För SVT är det inte bara stora nyheter som gäller, här satsar man lika mycket på grävande journalistik. Men när det händer saker som bombdåden i Bryssel har SVT en målsättning med sin förmedling, enligt Hanna Stjärna: ”När stora nyheter inträffar, tar vi tittarna i hand och hjälper dem igenom nyhetsflödet”.

      LÄS MER: När är en nyhet en nyhet i dagens medielandskap?

Så, vad ska de stora public service-bolagen som SVT och DR göra? Jag anser att man ska överlåta snuttifierings-journalistiken åt tidningsdrakarna och andra aktörer på nätet och själva satsa på rejäla och fördjupande nyhetssändningar.

Trots att det ”bara” är några miljoner +50-åringar som troget och envist tittar.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

ANNONS