News55
Detta är en sponsrad artikel

Vi kan se fram emot en stilig svensk modehöst

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 17 mars 2018Publicerad: 17 mars 2018

Vanliga läsare och följare av mode har säkert aldrig förstått varför man visar vinterkläder på våren och sommarkläder på vintern. Den egentligen ganska logiska anledningen är att kollektionen först presenteras  för inköpare och press, sedan sker inköpen och därefter tillverkas kläderna. Sedan tar det upp till sex månader innan konsumenten kan handla modet i butik och på nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Men eftersom många yngre konsumenter inte lärt sig tålamod är det ibland flera modemärken som tillfredsställer modenördarna och producerar lite kläder för att ¨see now, buy now¨, som det heter.

Stockholms Modevecka, som i själva verket krympt till tre dagars visningar, var en stor framgång. Sedan förra säsongen håller man till i Grand Hotels lokaler som är mycket behagliga, Spegelsalen och Bolinderska Salongen. Modevisningarna startade med att Beckmans Textilhögskola fick visa avgångelevernas examenskollektioner.

Jag har aldrig förr upplevt en sådan jämn och oerhört välarbetad examensvisning. Alla var begåvade! Och det var säkert ett resultat av att skolan satsat på nya kunniga lärare och vettiga förhållningstips. Ibland var det makalöst vackert. Särskilt en lång grön klänning med ett eget mönster.

När vi senare fick kika backstage på kläderna, tittade jag tillsammans med Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius. Hon slår gärna ett slag för svenskt mode som hon bär vid olika officiella sammanhang. Jag föreslog att hon snabbt skulle prova denna vackra gröna skapelse. Den satt som smäck! Behöver jag säga att klänningens skapare Amanda Bogfors Mészàros var glad?

Invigningstalet till säsongens modevisningar hölls av Filippa Knutsson, FilippaK, som är tillbaka i sitt företag efter ett års uppehåll. Hennes tal var mycket innehållsrikt och finstämt om en del av svensk modehistoria som folk nästan glömt bort. Filippa är ju sprungen ur det oerhört populära Gul & Blå från 70- och 80-talet. Där stod man i kö till butiken för att köpa modejeans. Alla jeans hade ett namn och var anpassade med en nogsam tillskärning av Maria Knutsson, för väldigt många olika figurer.

FilippaK-visningen senare på dagen bekräftade också den energi som Filippa utstrålade när hon höll sitt anförande. Men en fräsch ny syn på kollektionens identitet och med återvändande designern (Rasmus Wingårdh för herr) presenterades herr och damkollektionen i väldekorerade Nordiska Galleriet.

Emelie Janrell visade visserligen svårburna men jättefräcka fodral, under en och en annan kappa. Hon verkar ha bestämt sig för att allt skall smita åt, kort som långt. Inte för att jag skulle kunna eller vilja bära det, men jag tillstår att hennes kläder är som färgglada karameller. Det är kaxigt och det är opportunt #metoo. Emelie vann pris som bästa designer på årets Elle-gala!

Busnel är ursprungligen ett franskt klädesmärke, stickat i Bretagne, som Anita Falkenberg hade agenturen till. Idag driver dottern Louise märket med den äran. Hon har helt tagit över både ägandet och design. Denna säsong visades en mycket välgjord, vackra och lättburna modeller att kombinera, i lager på lager eller ensamma, elegant och sportigt.

ANNONS

Så ett snabbt hopp till Paris, där det numer internationella Acne Studios presenterade både herr och dam för hösten 2018. Jag hann till damvisningen som ägde rum i en övergiven tullhall, Douane de Paris vid Canal St Martin.

Jag vill inte överdriva, men det här var den snyggaste kollektionen hittills av Jonny Johansson. Så läcker! Acne är ett av de svenska modemärken som låter tala om sig utomlands. Med ett oerhört aktuellt mode som är romantiskt och praktiskt, med möjlighet att kombinera och drapera efter behag.

ANNONS