Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt

Telia stiger på börsen med anledning av försäljningen av Turkcell. Arkivbild.
Senaste NyttNews55

Flera äldre kunder har kritiserat Telia för att gå över till månadsfakturor vilket ökat fakturakostnaderna till nästan 600 kronor per år. Konsumentombudsmannen försvarar dock Telias förändring. Det skriver Expressen i dagens tidning.

Rikard Jansson

Annons

Annons

När Telia gick över till månadsfakturor från tidigare kvartalsfakturor ökade årets fakturakostnader till nästan 600 kronor per år. (49 kronor per faktura), något som Expressen var först med att rapportera. För att slippa avgifterna måste man ha e-faktura vilket också Telias presstjänst bekräftar och tillägger att de tipsar kunderna att välja e-faktura, vilket de flesta väljer. Detta är alltså något som inte alla kunder vill och/eller kan hantera.

PRO är kritisk till de kraftigt ökade fakturaavgifterna som blir över ett års tid, som News55 tidigare rapporterat. Konsumentverket ska ha fått in 236 anmälningar mot Telia generellt, däribland fakturakritik. KO försvarar dock Telia och anser inte att fakturan kan bestridas för att den är för hög då avgiften ska motsvara administrativa kostnaden för företaget, framgår av Expressens artikel.

Läs även: Så skapar förändring hos Telia ilska hos äldre

Rikard Jansson
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons