Här är tipsen för att hålla dig i rörelse

HälsaNews55

Många rör på sig för lite och risken är att vi blir mer stillasittande under coronapandemin. Här är Gymnastikförbundets satsning på mer rörelse.

Petra Lundgren

Annons

Annons

Människokroppen behöver röra på sig, men många av oss sitter still större delen av dagen. Kanske är vi ännu mer stillasittande nu under coronapandemin när många arbetar hemma eller håller sig hemma för att undvika smitta.

Det vill Gymnastikförbundet råda bot på.

– Svensk Gymnastik vill bidra till fler rörelsepauser under arbetsdagen och sätta Sverige i rörelse. Därför har ett antal olika pausgympafilmer och annat stödmaterial tagits fram som kan används för att skapa rörelsepauser i vardagen, säger Irene Samuelsson på Gymnastikförbundet i ett pressmeddelande.

Filmerna med pausgympa finns på Youtube. Gymnastikförbundet säger att de är enkla och kan användas av de flesta.

-När du kommer upp och rör dig en stund händer det mycket i kroppen och knoppen. Du blir både piggare och gladare, och du ökar blodtillförseln i kroppen, förbättrar tankeförmågan och minnet. Du känner dig lite mer rörlig av bara en kort rörelsepaus på ett par minuter. En ganska liten tidsinvestering kan få dig att må mycket bättre, säger Irene Samuelsson i pressmeddelandet.

Här är ett pass för kontorsyoga. Fler pass finns på samma Youtubekanal.

 

 

Petra Lundgren
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons