Mest läst i kategorin
Idag offentliggjordes att News55 lägger ett bud på Dagens PS Media. Målet för affären är att de båda bolagen ska lägga grunden till ett oberoende mediehus med stor räckvidd.
Affären är i linje med den strategi som News55 tidigare har kommunicerat, som innebär att bolaget ska växa med nya verksamheter och förvärv.
– Detta är en viktig milstolpe på vår tillväxtresa. Det skapar en stor räckvidd som skapar stabilitet i affären och en större unik plattform att jobba vidare ifrån tack vare det fantastiska arbete som Dagens PS, under ledning av Mikael Gullström, har gjort det senaste året, säger Fredrik Lundberg.
– Det är svårt att inte vara imponerad över den trafikutveckling Dagens PS har haft. Vi är båda bra på att vara relevanta för våra respektive målgrupper och det är något som kommer att bära oss framåt genom att addera ännu större kundnytta.
Mikael Gullström, vd på Dagens PS tar rollen som chefredaktör samt affärs- och teknikutvecklingschef. Han kallar affären “en perfekt match”. Sedan 2018 har han drivit Dagens PS och utvecklat en datadriven metodik i syfte att skapa relevans för både läsare och annonsörer.
– Det gör att man på individnivå kan anpassa nyhetsflödet utefter vad man faktiskt är intresserad av. Då blir man mer relevant för läsarna men även för annonsörer, berättar Mikael Gullström.
Läsare ökat med 800 procent
Idag har Dagens PS drygt 600 000 läsare i veckan. En tillväxt på ca 800 procent visar tydligt att arbetssättet håller.
– Vi har en tillväxtplattform som går att skala, förädla och kapitalisera på. Nu ser vi fram emot att ge News55 olika medievertikaler samma utveckling säger Mikael Gullström.
Fredrik Lundberg lyfter fram att intäktssynergierna blir stora för båda bolagen eftersom de har två olika affärsmodeller. Dessutom finns det tydliga fördelar med att bli en större aktör på mediemarknaden eftersom det blir lättare att få del av de affärerna som görs via mediebyråer.
– Tillsammans kommer vi på sikt att nosa på närmare en miljon unika besökare i veckan med köpstarka målgrupper. Det blir väldigt attraktivt för annonsmarknaden.
En tydlig tillväxtstrategi
News55 har sedan en tid jobbat utifrån en förvärvs- och tillväxtstrategi som går ut på att bolaget ska växa antingen genom nya vertikaler eller i form av nya verksamheter. En ny vertikal är till exempel Hälsa55 och en ny verksamhet är Jobb55. Hittills har det rekryterats drygt 500 jobbonärer och Peter Hogla kommer även fortsättningsvis att vara vd för dotterbolaget Jobb55.
Samtidigt blir de olika sajterna en marknadsföringskanal, ett skyltfönster utåt för nya tjänster och produkter.
– Med Dagens PS räckvidd kan vi utöka affärerna i de nya verksamheterna. Jag ser det också som första steget i ett led att göra nya förvärv och bygga ett starkt oberoende mediehus, berättar Lundberg.
Var är ni om fem år?
– Målsättningen är att vi kommer att vara en betydande aktör på den svenska mediemarknaden där bolaget inte bara lever på annonsintäkter, utan bygger stora värden via förvärvade bolag eller egenstartade verksamheter. Med en stor räckvidd öppnar sig väldigt många möjligheter. Vi kommer att vara konkurrenskraftiga även mot de stora mediehusen, tack vare kostnadsbilden.
Mikael Gullström kommer att vara fokuserad på att via datadriven affärsutveckling bygga ett oberoende, lönsamt mediehus.
Vad är din första viktiga uppgift?
– Att öka räckvidden för News55. Det ser jag fram emot!
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+