News55

Polis dröjde en timme efter självmordssamtal till SOS - mannen avled

Artikelbild
Oslo 20120125.
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 27 aug. 2015Publicerad: 27 aug. 2015

Efter att en man ringt SOS Alarm och sagt att han tänkte ta sitt liv dröjde det en hel timme innan polisen skickade patrull till platsen där mannen hittades död. Åtalet läggs nu ner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 3 januari klockan 01:53 mottog en civil operatör vid länskommunikationscentralen i Gävle ett samtal från SOS där hon fick höra att en man ringt till larmcentralen och sagt att han tänkt ta sitt liv. Mannen berättade även att han kunde hittas i källaren på en viss adress.

Över en timme senare, klockan 02:57, beordrades polis till platsen. När patrullen var framme klockan 03:08 påträffades mannen död. Ärendet anmäldes av Rikspolisstyrelsen och en intern utredning startades.

Åtalet läggs ner

Trots att polisen dröjt en timme innan de beslutade att bege sig till källaren där mannen uppgivit att han skulle ta sitt liv, läggs åtalet ner.

“NN har uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning åsidosatt vad som gäller för uppgiften genom att underlåta att omedelbart beordra polis till adressen”, står det i gärningsbeskrivningen.

Åklagaren skriver i beslutet att det inte längre finns anledning att fullfölja utredningen, det utredningsmaterial som finns kan inte bevisa att den eller de som varit misstänkta gjort sig skyldiga till brott.

Har kommit en bra bit på vägen

För att SOS Alarm och polisen ska ha samma förståelse för den här formen av samtal och prioritera likadant har det sedan år 2013 funnits en speciell utbildning för SOS Alarms operatörer i att hantera människor som är självmordsbenägna.

ANNONS

SOS Alarm har fått bidrag från Socialdepartementet och Nationell prevention av suicid och psykisk ohälsa (NASP) till att utbilda operatörer i akut omhändertagande av självmordsbenägen person.

      LÄS MER: Högre risk för självmord bland äldre

Britta Alin Åkerman, professor i pedagogik och suicidforskare, sitter med i den grupp som satt ihop utbildningen, som är ett samarbete mellan NASP, SOS Alarm, Polismyndigheten i Stockholms län, brandförsvaret och ambulandsjukvården.

– Syftet är att samarbetet mellan alla dessa aktörer ska bli bättre, säger Britta Alin Åkerman till News55.

– Man ska kunna tala samma språk, ha kunskap om psykisk ohälsa, kunna agera och bemöta personer som är suicidala under krissituationer.

Utbildare på SOS Alarm, Annika Forsgren, säger att man tack vare utbildningen har kommit en god bit på vägen.

– Detta är en utbildning som alla nyanställda inom SOS Alarm får. Men sedan lär man sig också under arbetets gång eftersom varje samtal och situation är unik.

Både Annika Forsgren och Britta Alin Åkerman anser att gensvaret från de som gått utbildningen är mycket positivt.

ANNONS

– Detta behövs verkligen, många tycker att detta hjälper deras arbete oerhört mycket, säger Annika Forsgren.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

ANNONS