Sedan april har minst elva händelser stoppat tågtrafiken och gett stora förseningar. Tåg som inte går eller kommer i tid är något som kommer att fortsätta i flera år framöver. Det är regeringen, SJ, Trafikverket och regeringens utredare överens om. Underhållet av järnvägen är klart eftersatt
Mest läst i kategorin
De senaste hundra dagarna har frustrerade resenärer tittat på avgångstiderna på olika järnvägsstationer runt om i landet. Ord som spårfel, kontaktledningsfel, signalfel och växelfel hörs i högtalarna. Tusentals drabbas och två timmars försening kan snart vara fyra.
Stefan Björkqvist, är operativ chef i Sverige för Trafikverket som ansvarar för underhållet.
– Vi har en underhållsskuld som vi jobbar på, men det kommer ta ett par år att betala tillbaka den skulden. Samtidigt har vi nya uppgifter som påverkar underhållet, säger han till news55.se.
Han får medhåll av regeringens särskilda utredare av järnvägens organisation, Gunnar Alexandersson:
– Trafikverket gör goda insatser idag, men det finns problem som uppkom redan under nittiotalet. Och det är skulder som de får betala nu.
– Vi gjorde inte det vi borde ha gjort tidigare, och det får vi betala för nu. En annan bidragande orsak är att frekvensen av tåg har ökat, säger Stefan Björkqvist på Trafikverket.
Infrastrukturminister Anna Johansson tror heller inte på en snabb lösning på tågproblemet.
– Det finns inga mirakelkurer. Regeringen tänker satsa drygt 1,8 miljarder för att komma tillrätta med underhållet, men pengar gör inte hela jobbet. Trafikverket ska ha god kontroll över järnvägens skick. Mycket har gjorts, men en hel del arbete återstår, säger hon till news55.se
Punktlighetsansvarig på SJ är Britt-Marie Olsson. Hon anser också att arbetet är på rätt väg. Samarbetet med Trafikverket har ökat och hon menar att de försöker finna lösningar.
– Vårt mål är att 95 procent av tågen ska gå i tid år 2020, säger hon.
– Det gäller att ha mycket tålamod i det här arbetet, säger Stefan Björkqvist. Visst är det frustrerande för resenärerna, men det kommer ta tid att lösa det här problemet.
Han får medhåll av utredaren Gunnar Alexandersson:
– Det har inte investerats tillräckligt gällande underhållet. Kontaktledningarna är slitna, säger han. Nu gäller det att få en tillräckligt god kunskap om anläggningarna och en god planering av underhållet. Just en bättre anläggningskontroll skulle betyda mycket, men det kommer ta ett antal år innan förbättringarna märks.
Fakta: 100 dagars kaos
Under de senaste hundra dagarna har järnvägstrafiken drabbats av minst elva tågstopp, varav flera med stora förseningar som följd:
- 7 april: Tåg drog ner kontaktledning vid Årstaberg. Alla tågtrafik söder ut från Stockholm stoppas, med förseningar upp till fem timmar.
- 23 april: Rälsbrott stoppar all tågtrafik mellan Malmö och Ystad på Öresundstågen.
- 27 april: Växelfel orsakar stopp i all tågtrafik söderut från Stockholm.
- 5 maj: Stopp i trafiken mellan Stockholm och Dalarna på grund av ett kontaktledningsfel.
- 17 maj: Nedfallen kontaktledning i Skövde orsakar stopp i tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm.
- 28 maj: Kontaktledning rasar ner på sträckan Gnesta-Flen, vilket medförde stora förseningar på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
- 9 juni: Nedriven kontaktledning. Flera timmars tågstopp söder om Stockholm.
- 7 juli: Misstänkt spårfel mellan Södertälje och Stuvsta vilket medför stora förseningar på södergående trafik från Stockholm.
- 7 juli: Problem med strömförsörjningen på sträckan Göteborg-Halmstad, vilket även medför förseningar på sträckan Göteborg-Malmö.
- 8 juli: Signalfel orsakar stopp på sträckan Tierp-Uppsala. Detta medför stora förseningar på sträckan Uppsala-Gävle.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.