News55

Äldre kan ha rätt till pengar tillbaka från banken efter bedrägerier

Banker
Banker väntar på att drabbade äldre kunder själva ska begära ersättning efter bedrägerier (Foto: Getty Images)
Mira Ekberg
Mira Ekberg
Uppdaterad: 04 sep. 2025Publicerad: 04 sep. 2025

Många bankkunder har inte fått hjälp med ersättning när deras konton blivit plundrade av bedragare. Nu visar en granskning att man kan ha rätt till ersättning – men kunden måste själv agera.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Granskningen är gjord av Svenska Dagbladet.

Äldre drabbas hårdast av bedrägerier

Under de senaste åren har antalet vishingbedrägerier ökat. Bedragare ringer upp och lurar till sig inloggningsuppgifter, vilket har lett till mer än 100 000 anmälningar till polisen mellan 2019 och 2024, skriver E55.

De totala förlusterna uppgår till över två miljarder kronor.

Flertalet som drabbats är äldre. I en rättegång vid Eskilstuna tingsrätt, där tre personer dömdes till fängelse, var endast tre av de åttio brottsoffren yngre än 60 år.

ANNONS

HD-domen ändrade reglerna för banker

Fram till sommaren 2022 nekade bankerna i regel ersättning till de flesta som drabbats av bedrägerier. Bankerna hävdade att de kunder som lämnat ut sina uppgifter hade handlat på ett klandervärt sätt och ansåg därför att de själva måste stå för förlusten.

I juni 2022 meddelade Högsta domstolen en dom som skärpte kriterierna för vad som kan betraktas som särskilt klandervärt.

ANNONS

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman, säger till Svenska Dagbladet: ”Kunderna har fått bära förluster som banken borde ha tagit”.

Domen innebär att många äldre kunder som tidigare nekats ersättning faktiskt kan ha rätt till pengar tillbaka.

Banker väntar på kundernas initiativ

Trots HD-domen har de flesta banker inte kontaktat de drabbade kunderna själva. Sex av sju storbanker, däribland Swedbank, SEB och Nordea, uppger att kunderna själva måste begära omprövning. Endast Handelsbanken har gjort en intern genomgång av gamla ärenden, utan att redovisa hur många som fått ersättning.

“En generell uppmaning blir då svår eller kan vara direkt missvisande då omständigheterna kan skilja sig mellan olika bedrägerier”, skriver Nordeas pressansvarige Hugo Laigar i ett mejl till SvD.

Begär omprövning av bankerna

Enligt polisens statistik kan omkring 30 000 kunder som tidigare nekats ersättning ha rätt till pengar. Summorna handlar om totalt 700–800 miljoner kronor.

Cecilia Tisell uppmanar äldre kunder att kontakta sin bank: ”Det är framför allt många äldre som har drabbats och det skulle förvåna mig om särskilt många känner till den här HD-domen”.

ANNONS

Om banken nekar ersättning en andra gång kan ärendet tas vidare till Allmänna reklamationsnämnden inom två månader.

Läs mer på News55: Inget levnadsintyg – ingen pension

Se även: 200 000-kronorsfällan: Vänta inte för länge med pensionen. Dagens PS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

ANNONS
ANNONS