Nils Bengtsson fyllde 100 år – men kort efter jubileet slutade hans kort fungera på grund av att hans bank satt en åldersgräns på 99 år. I över en månad fick han tampas med problem utan att något hände – nu har han bytt bank.
Banken satte åldersgräns – hundraåring fick klara sig utan pengar


Mest läst i kategorin
2024 fanns det 2 961 personer i Sverige som var hundra år eller äldre, enligt SCB. En av dem är Nils Bengtsson från Mölnlycke. Men när han fyllde tresiffrigt uppstod ett problem. Hans bank lät honom inte använda sitt kort.
Banken hade åldersgräns på 99 år
I maj fyllde Nils Bengtsson 100 år – ett stort ögonblick som skulle firas, men som snabbt följdes av oväntade problem. Kort därefter fungerade inte hans bankkort. Anledningen? Ett systemfel hos Nordea hade satt maxåldern till 99 år, vilket gjorde att kortet spärrades automatiskt när Nils passerade åldersgränsen.
“Det kom ingen som helst förvarning av något slag, utan helt plötsligt när jag skulle köpa någonting på internet så kom det fram ett meddelande att det var något fel på mitt kort. Det var inte giltigt”, berättar han för GP.
Det dröjde mer än en månad innan banken upptäckte vad felet berodde på, men ännu längre innan situationen faktiskt kunde åtgärdas. Under denna period upplevde Nils stor frustration och oro.
“Man kan väl säga att de besvär jag har haft har kostat mig dålig nattsömn långa perioder och problem med ekonomin”, säger Nils
Nu uppmanar Nils äldre och bankerna att vara uppmärksamma
Enligt GP bekräftar Nordea att ett systemfel ligger bakom och kallar händelsen “djupt beklaglig”, men hänvisar till banksekretess och vill inte gå in på detaljer.
Som en följd av det inträffade har Nils valt att byta bank, och han har anmält Nordea till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Nils Bengtsson säger att stora delar av den äldre befolkningen i Sverige generellt har det bra, men önskar samtidigt att det fanns en större hänsyn för att pensionärer kämpar med teknikutvecklingen.
Han uppmanar både äldre och bankerna att vara uppmärksamma så att problemet inte upprepas.
“Det är fruktansvärt för att man glömmer bort att man måste ta hänsyn till teknikutvecklingen och att även de som är över 60 ska kunna följa med. Särskilt när det gäller pengar och att man inte kan använda ”riktiga pengar”, säger Nils Bengtsson.
Läs även: Krisen i hemtjänsten – så här drabbades vår 90-åriga mamma

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.