Jonas köpte en båt för att hjälpa turister i skärgården, men tvingas ge upp efter två år – Transportstyrelsens avgifter äter upp all vinst.
Hutlös statlig avgift på 7 400 kronor – för ingenting


“7 400 kronor är en helt orimligt hög kostnad för att jag ska fylla i en pdf-fil”, säger företagaren Jonas Hållén till Tidningen Näringslivet.
Han får ingen kontroll eller motprestation från myndighetens sida, skriver E55.
MISSA INTE: Aktivister som stoppade rusningstrafiken på E4:an frias i HD
Drömmen om skärgårdsföretag krossas
Jonas Hållén såg en möjlighet att hjälpa turister och lokalbefolkning i Stockholms skärgård. Personer som missat färjan, behövde snabb leverans eller ville se öarna från sjösidan.
Efter bara två säsonger funderar han nu på att lägga ner. Anledningen är Transportstyrelsens avgifter som gör verksamheten olönsam.
Statens avgifter gör så att Jonas Hållén inte klarar av att hålla igång affärsidén. Med cirka 50 körningar per sommar blir det knappt break even.
Först betalade han 10 500 kronor i engångsavgift för att registrera båten för kommersiellt bruk. Sedan tillkommer 600 kronor årligen i registerhållningsavgift.
MISSA INTE: Så väljer du rätt solkräm – utan att gå vilse i hyllan
Senaste nytt
Fyller själv i säkerhetskontroll
Men den värsta avgiften är EKAN – egenkontrollen av säkerheten. Den kostar 7 400 kronor om året.
“Den här kontrollen som jag då betalar 7 400 kronor om året för går ut på att jag fyller i en pdf-fil på nätet”, förklarar Jonas Hållén. Han anger själv båtens namn, storlek och vilka säkerhetskontroller han gjort.
Förr kom åtminstone fartygsinspektörer ut och kontrollerade båtarna. Nu gör han allt själv men betalar lika mycket.
“Jag gör allt själv”, konstaterar han uppgivet. Ingen från Transportstyrelsen kommer någonsin och tittar på hans båt.
MISSA INTE: En av fyra avstår – utebliven vaccinering ett växande problem
Tjugo turer för att betala transportstyrelsens avgifter
Jonas räknar kallt på siffrorna. De löpande avgifterna uppgår till 8 000 kronor per år.
“Det tar 20 körningar innan jag har kommit upp till den summan”, säger han. Lägger man på bensin och service två gånger om året blir det ett nollsummespel.
Hans båt rymmer bara några få passagerare. Ändå betalar han lika mycket som någon med plats för tolv personer.
Verksamheten är uppskattad av både skärgårdsbor och turister. Men ekonomin går inte ihop när staten ska ha sitt.
Transportstyrelsen: “Bidrar till helheten”
Daniel Hallström på Transportstyrelsens sektion för fartygssäkerhet försvarar avgifterna. Han menar att man inte bara betalar för sin egen kontroll.
“Man betalar inte bara för sin egen kontroll utan är med och bidrar till att helheten ska fungera”, säger han till TN. Avgifterna ska täcka myndighetens totala kostnader.
Han medger dock att resursbrist gjort att tillsynen inte skett i önskad utsträckning de senaste åren. Trots det har avgifterna inte sänkts.
På frågan om varför inte avgiften sänkts när färre kontroller gjorts svarar han att granskande myndigheter inte haft synpunkter. Det ska gå jämnt ut på det stora hela.

Perfekt instegsjobb som försvinner
Jonas Hållén ser den större bilden. Hans typ av verksamhet kunde skapa arbetstillfällen i skärgården där det behövs.
Han förklarar att det inte är ett perfekt instegsjobb. Men tröskeln är för hög med dessa avgifter för enskilda näringsidkare.
Nu överväger han alltså att avveckla efter bara två år. Skärgårdsborna får klara sig utan hans tjänster.
Transportstyrelsens princip är full kostnadstäckning. Men för små företagare som Jonas blir bördan för tung att bära.
“Jag kan inte förstå varför avgifterna ska vara så höga”, säger Jonas Hållén.
Läs mer om ekonomi:
Så skyddar du ditt arv – även om du går bort först
Nästan 200 000 barn växer upp i skuld hos Kronofogden
Lista: De bästa och billigaste begagnade bilarna

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.