Resor med tåg har länge kantats av förseningar och inställda avgångar. För många äldre, som är beroende av trygga och punktliga transporter för att kunna hälsa på barn och barnbarn eller ta sig till vårdbesök, kan det vara en stor stress. Nu meddelar Trafikverket att det kan ta ända till år 2050 innan underhållet av järnvägen är i fas.
Järnvägen: 25 år innan underhållet är i kapp


Mest läst i kategorin
Trafikverket presenterade på tisdagen en nationell plan för svensk infrastruktur – och järnväg. Enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) handlar det om en ”historiskt stor satsning”. Trafikverket att det kommer ta 25 år för att vara i kapp underhållet av landets järnvägar.
Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.
Den svensk järnvägen är rejält eftersatt
Men trots miljardtillskottet uppskattar Trafikverket att det kommer ta upp till 25 år innan järnvägens eftersläpande underhåll är avklarat.
När det gäller underhållet av landets järnvägar, som kritiserats från flera håll, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att planen är att ”vara ikapp till 2050”.
“Det kommer ta tid”, säger Maiorana.
För många resenärer, inte minst äldre, betyder det att problemen med förseningar och osäkerhet riskerar att prägla tågresorna under lång tid framöver.
“Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger ministern på en pressträff.
Läs också: Svenskarna skjuter upp pensionen – staten styr vårt val
Specifika projekt
Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till utveckling.
I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.
Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta.
Åtgärder som utgår
Det framgår även i planen att en del tidigare planerade satsningar utgår, däribland Malmbanan mellan Bode och Gällivare, även sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö).
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana kommenterar:
“Mycket i den här planen handlar om bättre förutsättningar för arbetspendling, ett konkurrenskraftigare näringsliv och ett stärkt totalförsvar”.
Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.
Läs även: Här stoppar man höjd pensionsålder – Sverige fortsätter höja

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.