News55

Nu drar däckruschen i gång – här är fällorna du måste se upp med

Däck
Se upp när du ska byta till vinterhjulen så att du inte blir lurad. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 okt. 2025Publicerad: 23 okt. 2025

Nu är det dags att byta till vinterdäck – men många riskerar att luras av både fuskfirmor och gamla däck som säljs som nya. Så här skyddar du dig mot både bluffar och faror.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När kylan närmar sig och vinterdäcken ska på råder febril aktivitet hos landets däckverkstäder. Men samtidigt som många vill få hjulen bytta snabbt och billigt varnar både Skatteverket och branschexperter för att en för låg prislapp kan dölja både skattefusk och allvarliga säkerhetsrisker.

“Det kan vara lockande att välja den som skiftar däck till det lägsta priset, men om priset verkar för billigt för att vara sant behöver du ta reda på varför”, säger Skatteverket i sin informationskampanj ”Skifta däck på ett schysst sätt”.

Myndigheten konstaterar att nästan hälften av de däckfirmor som kontrollerades i fjol fick betala avgifter för brister i kassaregister och personalliggare. Det handlar alltså inte om små misstag – utan om medvetet fusk som snedvrider konkurrensen och riskerar att slå ut seriösa företagare.

Missa inte: 54 000 kronor för att byta till elbil – fast bara om du bor på rätt plats. News55

Farligt att lockas av ”bra pris”

Förra året rapporterade dessutom flera bilägare till bilsajten Carup att de lurats köpa gamla däck som sålts som nya. Ett däckbyte kan kosta tiotusentals kronor – men om däcken visar sig vara tio år gamla kan det i värsta fall sluta med olycka.

Däck
Om ett däck är äldre än fem år bör du få rabatt vid köp. (Foto: Pontus Lundahl/TT)

En läsare berättade då hur ett ”bra pris” höll på att kosta honom livet:

ANNONS

“Det resulterade i att jag senare den sommaren fick ringexplosion i 140 km/h i mittenfilen på en sexfilig motorväg. Jag lyckades precis ta mig in till vägkanten, där jag och familjen kunde andas ut”, sa han till Carup.

ANNONS

“Stora kedjorna har bra koll”

Lasse Dahlqvist vid Däckspecialisternas Riksförbund understryker vikten av att anlita etablerade aktörer.

“De stora kedjorna har bra koll på däckens ålder och sorterar bort de som är för gamla. De ägs ofta av tillverkarna och vill inte riskera sitt rykte”, säger han till Carup.

Läs även: Ny forskning avslöjar orsaken till stenskott. News55

Enligt branschens egna rekommendationer börjar man tala om rabatter på däck som passerat fem år, och däcken bör inte användas på bilen längre än tio år från tillverkningsdagen.

Be alltid om kvitto

Ett annat fulknep som du kan råka ut för när du anlitar däckbytarfirmor är att de pressar dig till att köpa nya däck, fast det inte är nödvändigt. Dessutom till ett betydligt högre pris än vad många återförsäljare av däck erbjuder.

ANNONS

Detta gör de bland annat genom att i en stressad situation beskriva dina befintliga däck som undermåliga och vägra sätta på dina vinterhjul när de redan har skruvat av sommarhjulen.

Skatteverket påminner också om att du enkelt kan kontrollera en verkstad via tjänsten Hämta företagsinformation, där du ser om företaget är registrerat för F-skatt och moms.

Be alltid om kvitto – det ska du få utan att behöva be om det. Och tänk efter om priset verkligen är rimligt. Ett för billigt erbjudande kan dölja svartarbete och usla arbetsvillkor.

Läs även: Bilens färg påverkar värdet – här är färgerna du bör undvika. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Allmänreporter på News55.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Allmänreporter på News55.

ANNONS
ANNONS