News55

Orimliga parkeringsböter – Huddinge kräver ändring av lagen

parkeringsböter
Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd i Huddinge, påpekar att det borde vara lagligt att parkera med två hjul i gruset. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 17 mars 2025Publicerad: 17 mars 2025

Många bilägare får idag parkeringsböter för att ha parkerat med två hjul utanför asfalten, trots att det ofta handlar om en praktisk lösning på trånga gator

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att få en parkeringsbot på 1 300 kronor för att ha ställt två hjul i gruset utanför asfalten är orimligt, menar Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd i Huddinge.

“Sverige har en av Europas mest rigida parkeringslagar när det gäller så kallade terrängparkeringar”, skriver Carl Otto Engberg i en debattartikel i Svenska Dagbladet

Han menar att lagstiftningen behöver moderniseras för att ge kommunerna större flexibilitet i parkeringsfrågor.

Idag är det generellt förbjudet att parkera fordon i terräng, vilket inkluderar skogsområden, gräsmattor och vissa privata tomter. Enligt Carl Otto Engberg är det ofta rimligt att förhindra bilar från att parkeras huller om buller i parker och naturområden. 

Men han anser att reglerna saknar nyanser när det gäller exempelvis villaområden med smala gator där bilister försöker undvika att blockera trafiken.

MISSA INTE: Världens stressigaste turistfällor – och hur du undviker dem

Kraftig ökning av parkeringsböter

I Huddinge har antalet böter för den här typen av parkeringar ökat med 330 procent det senaste året. 

ANNONS

Många boende, hantverkare och föräldrar som lämnar barn vid skolor och förskolor upplever reglerna som orättvisa.

“Det är orimligt att människor ska få böter när de försöker göra rätt för sig, exempelvis genom att ge plats åt utryckningsfordon”, skriver Carl Otto Engberg. 

Han anser att detta skapar frustration och ett minskat förtroende för parkeringsreglerna.

MISSA INTE: Sveriges äldreboom kräver nya strategier i kommunerna

ANNONS

Förslag på lagändring

För att komma till rätta med problemet vill Engberg att Trafikförordningen ändras så att kommunerna får större möjlighet att anpassa reglerna lokalt. 

Han menar att fastighetsägare också bör ha rätt att avgöra hur deras mark används, så länge det inte orsakar olägenheter för andra.

“Om en kommun anser att det är lämpligt att tillåta parkering med två hjul utanför asfalten på vissa gator, ska den ha rätt att göra det”, skriver han och betonar att lagstiftningen bör anpassas efter verkligheten.

ANNONS

En mer flexibel lag skulle, enligt Carl Otto Engberg, leda till färre orimliga parkeringsböter och en mer effektiv användning av parkeringsbolagens resurser. Han avslutar med en uppmaning om att stoppa “bötesjakten på vanligt folk som försöker göra rätt för sig”.

Läs mer om ekonomi: 

SCB: Ekonomin krymper och svenskarna håller hårt i plånboken

Finansinspektionens chef jävig i målet om Pensionsmyndigheten

Matpriserna uppåt med nästan 4 procent – Kaffe och smör i täten

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS