Ett par som besökte en restaurang i Puerto Pollensa på Mallorca för en lugn lunch blev överraskade när de såg sin nota.
Restaurang tog betalt för ingenting


Till deras förvåning hade de debiterats en extra avgift.
Inte för något de beställt, utan tvärtom för något de inte valt.
“Vi bad om notan och betalade, men när vi tittade på kvittot insåg vi hade blivit debiterade för att vi inte hade beställt någon förrätt”, säger en ur sällskapet till Majorca Daily Bulletin.
MISSA INTE: Marinarkeologernas nya fynd från Vasaskeppet – 60 år senare. News55

En oväntad kostnad på kvittot
Paret hade beställt varsin huvudrätt tillsammans med dryck och bröd, men när de gick igenom kvittot upptäckte de en rad som angav en kostnad för “ingen förrätt” – 2 euro per person, alltså totalt 4 euro.
Det var en avgift de inte alls hade förväntat sig och som inte framgick någonstans på menyn eller vid beställningen.
Senaste nytt
Restaurangen bad om ursäkt
När paret påpekade avgiften för servitrisen blev svaret oklart.
Servitrisen själv kunde inte spanska, och när en kollega tillkallades gavs en förklaring att avgiften kanske berodde på att det var två personer, eller att det var moms.
Paret kände sig dock inte nöjda med den svaret och misstänkte att det handlade om en vilseledande metod från restaurangens sida.
Efter att ha uttryckt sitt missnöje fick paret tillbaka pengarna för den ifrågasatta avgiften och en ursäkt från restaurangpersonalen.
Olaglig avgift
Enligt en lokal konsumentorganisation är det olagligt att ta betalt för något kunden inte beställt, såvida det inte handlar om en fast meny där förrätten är obligatorisk och ingår i priset.
Att debitera för att man valt bort en rätt bryter mot konsumentlagstiftningen och anses oschysst affärspraxis.
Även extra avgifter för service kräver tydliga regler eller lokala bestämmelser för att vara tillåtna.
Det är grundläggande att alla avgifter och priser ska vara tydligt kommunicerade till kunden innan beställning.
Om en restaurang vill ta ut extra kostnad för att exempelvis inte beställa en förrätt, måste detta framgå av menyn eller informeras direkt till gästerna.
I detta fall saknades sådan information helt, vilket ledde till missnöje hos kunderna.
Varning till resenärer
Den här händelsen är en viktig påminnelse för turister och gäster att alltid kontrollera kvittot noggrant och ifrågasätta oväntade kostnader, uppger Expressen.
Tyvärr förekommer ibland oärliga metoder i turisttäta områden, och det är viktigt att stå på sig för sina rättigheter som konsument.
Se även:
Missar som får kockarna att fnissa åt dig – så gör du rätt på krogen. News55
Restaurangen stänger: Råtta hittades i misosoppan. News55

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.