Svenska bilägare riskerar en ekonomisk chock. Från 2027 ska utsläppsrätter styra EU:s bränslepriser på bensin och diesel, och konsekvenserna kan bli dramatiska.
Risk för chockhöjda bränslepriser – kan kosta 35 kronor litern


Mest läst i kategorin
EU:s nya handelssystem för koldioxidutsläpp riskerar att ge en prischock vid bensinpumpen. Från 2027 ska vägtransporter omfattas av ETS 2 – och prognoserna spretar mellan några ören och en fördubbling av dagens bränslepriser.
Redan i januari i år inleddes förberedelserna när alla utsläpp ska börja rapporteras och tillstånd krävs, enligt Naturvårdsverket. Men det är först 2027 som själva handeln startar. Då ska bolag som säljer bensin och diesel köpa utsläppsrätter för den koldioxid bränslet orsakar – kostnader som väntas vältras över på konsumenterna.
”Kostnaden för utsläppsrätter kommer i slutändan att läggas på konsumenterna, vilket leder till högre priser vid pumpen”, skriver Dagens PS.
Missa inte: Nu kommer nya priser på el. Så påverkar de dig. News55
Sprickan i prognoserna
Konjunkturinstitutet räknar i sitt basscenario med ökningar på cirka 1,3 kronor per liter bensin och 1,4 kronor för diesel. I ett högre scenario talar myndigheten om upp till 3,6 kronor per liter, enligt Carup.
Branschorganisationen Drivkraft Sverige ser en successiv höjning på 1–2 kronor 2027 och ytterligare 2–2,60 kronor 2028. Men andra varnar för långt större effekter.

Bilexperten Ronny Svensson har till och med spekulerat i att priset kan nå ”35 kronor per liter”, något som skulle innebära en total fördubbling jämfört med dagens nivåer, uppger Carup.
Även i Tyskland växer oron. Vid en första terminshandel i maj 2024 betalade aktörer 73 euro per ton CO₂ för leverans efter 1 januari 2027.
Det motsvarar ett prispåslag på drygt fem öre per liter bensin, rapporterade Auto Bild. Samtidigt pekar beräkningar på att ett pris på 200 euro per ton skulle ge en höjning på 41 cent per liter bensin och 45 cent för diesel.
Läs även: Bilens färg påverkar värdet – här är färgerna du bör undvika. News55
Politisk strid om bränslepriser
”Hittills har bilisterna räknat med en massiv prischock från 2027, men nu försöker flera EU-länder begränsa utvecklingen”, skriver Auto Bild och hänvisar till pågående förhandlingar där Tyskland, Tjeckien och 14 andra länder vill kunna mildra uppgången genom att släppa fler utsläppscertifikat på marknaden.
Även i Sverige väcker frågan debatt. Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén har anklagat regeringen för att ”mörka” kommande prishöjningar och pekar på bristande tydlighet från klimatminister Romina Pourmokhtari, enligt Dagens PS. Regeringen svarar att osäkerheten är så stor att exakta nivåer inte kan anges.
Utöver ETS 2 påverkas priserna av andra faktorer: reduktionsplikten, det globala oljepriset, inflation och geopolitik. Men riktningen är klar – fossila bränslen blir dyrare.
Läs även: Larmet: Bilister kör i mörker – utan att veta om det. Newss55

Allmänreporter på News55.

Allmänreporter på News55.