Nya regler på väg från EU hotar att ställa till det för många svenska bilägare. Äldre dieselbilar kan snart bli svåra – eller i vissa fall omöjliga – att få igenom besiktning.
Skärpta EU-regler: Vissa bilar omöjliga att få igenom besiktning


En vanlig bil som rullat troget i över ett decennium kan snart stå oanvändbar på garageuppfarten.
Det rör sig om dieselbilar som tillverkades under den period då flera biltillverkare använde mjukvara för att dölja bilens verkliga utsläppsnivåer vid tester, skriver AutoMotorsport.
För att anpassa reglerna inom hela EU vill kommissionen införa tätare kontroller och noggrannare utsläppsmätningar, enligt ett pressmeddelande.
För många äldre dieselbilar innebär det ett stort problem. Värden som tidigare såg ut att hålla sig inom godkända gränser visar sig nu ligga långt över när riktiga mätmetoder används.
MISSA INTE: Vi sorterar färgat och ofärgat glas fullständigt i onödan
Bilar med fuskade värden riskerar körförbud
Bakgrunden är det stora utsläppsfusket som avslöjades 2015. Flera tillverkare använde programvara som visade lägre utsläpp i testmiljöer än vad bilarna egentligen släppte ut på vägen. Många av dessa bilar kör fortfarande – både i Sverige och övriga Europa.
“Bilarna kommer att ligga mellan 8 och 16 gånger över de godkända värdena. Det finns ingen chans att återställa dem så att de kan fortsätta att köra”, säger Theis Klauberg, advokat med lång erfarenhet från dieselskandalerna i Tyskland.
Han var en av dem som drev igenom en grupptalan mot biltillverkare där bilägare fick tillbaka en del av köpesumman.
Men nu handlar det inte om ersättning – utan om ifall bilen överhuvudtaget får köras. När besiktningen skärps riskerar bilarna att fastna i kontrollerna.
MISSA INTE: Mindre smärta vid livets slut – nya riktlinjer om palliativ sedering
Senaste nytt
Nya mätmetoder och tätare besiktning
EU-kommissionen vill att alla bilar äldre än tio år ska besiktigas varje år. I Sverige gäller idag 14 månaders intervall från det att bilen fyllt fem år. Förändringen innebär alltså ett tätare schema – men det är inte den stora frågan.
Den verkliga utmaningen ligger i de nya krav som ska införas vid själva besiktningen. Förutom traditionella säkerhetskontroller vill kommissionen införa avancerade mätningar av utsläpp.
Fokus ligger på kväveoxider och ultrafina partiklar – ämnen som äldre dieselbilar ofta släpper ut i höga nivåer.
Det är ännu inte fastställt exakt var gränserna ska dras. Frågan förhandlas just nu mellan medlemsländerna och EU-parlamentet. Men klart är att ambitionen är hög. Systemet ska dessutom vara manipulationssäkert, något som direkt riktar sig mot tidigare fusklösningar.
MISSA INTE: Slappa regler: Spermadonator spred ärftlig cancer till 67 barn
För elbilar införs nya besiktningar
Men förändringarna gäller inte bara gamla dieslar. Även elbilar omfattas av de nya planerna, enligt AutoMotorsport.
EU-kommissionen vill införa kontroller av säkerhetsfunktioner och batterisystem, samt en möjlighet att mäta mjukvarans integritet.
Det handlar alltså om att även moderna fordon ska kunna testas för att garantera säkerhet och minska risken för fel som inte syns vid en vanlig genomgång.

Digitala intyg och enklare gränspassager
En annan del av förslaget är att göra besiktningsintyg digitala och synliga över hela EU.
Det betyder att ett svenskt intyg ska kunna läsas av vid en kontroll i exempelvis Frankrike eller Spanien – något som förenklar för dem som tillbringar delar av året utomlands.
Det ska även bli enklare att besiktiga sitt fordon i ett annat EU-land om man tillfälligt vistas där. I praktiken innebär det att färre behöver köra hem till Sverige bara för att besikta bilen.
Äldre bilar riskerar att tappa sitt värde
Många av de bilar som nu hotas är mellan 10 och 15 år gamla. Det är ofta fullt fungerande fordon som brukats varsamt – men som riskerar att hamna utanför systemet.
För bilägare som fortfarande kör dieselbilar från det tidiga 2010-talet kan konsekvenserna bli kännbara.
Om bilen inte går att få igenom besiktningen sjunker värdet snabbt – ibland till noll.
Hur du påverkas av nya regler kring besiktning
Det återstår att se hur detta påverkar Sverige. Transportstyrelsen har ännu inte uttalat sig om hur Sverige konkret ska tillämpa de nya reglerna. De är dock tydliga med att fordon från före 1960 som är i originalskick inte påverkas.
Men för många andra återstår bara att vänta – och förbereda sig på att även fullt kördugliga bilar snart kan bli omöjliga att få godkända.
Läs mer om ekonomi:
I skuggan av lyxhotellen – protesterna växer på Kanarieöarna
Miljözoner och dieselpriser – undvik sommarens bilsemesterfällor
Så gör du för att boka resan billigare – utan att flytta dig ur soffan

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.