Sverige skrotar färre bilar än någonsin under 2000-talet trots skrotningspremien. Regeringens ambition att få bilägare att lämna in sina äldre fossildrivna bilar i utbyte mot en elbil har inte gett något resultat. Även efter att stödet ökats har intresset varit fortsatt svagt.
Skrotningspremie under lupp: lågt intresse och hård kritik


Mest läst i kategorin
Trots en höjd premie – från 10 000 till 25 000 kronor – används stödet av ytterst få.
TV4 rapporterar att antalet skrotade bilar nått en rekordlåg nivå under hela 2000-talet, vilket i praktiken innebär att regeringen totalt har misslyckats med sitt mål.
Höjd skrotningspremie – få ansökningar och låg skrotning
Skrotningspremien, som infördes i augusti 2024, gäller vid byte från en äldre förbränningsbil till elbil. Trots höjningen från 10 000 till 25 000 kronor ökade inte skrotningen som regeringens avsikt var. Under första halvåret 2025 har antalet skrotade bilar nått rekordlåga nivåer – knappt 58 000 fordon – samtidigt som endast cirka 25 miljoner kronor betalats ut. Regeringen hade avsatt en halv miljard för ändamålet.
Skarpt kritik mot utformningen av skrotningspremien
Elbilsbonusen försvann i november 2022 och redan innan den nya skrotningspremien lanserades möttes den av hård kritik, vilket ViBilägare rapporterat om. Branschorganisationer som Mobility Sweden och Riksförbundet M Sverige pekade på att premien var för låg för att motivera ett byte till elbil.
Skrotningspremien som alltså bara gäller vid byte till elbil får nu hård kritik av Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. Andreas Frössberg, vd för förbundet, är tydlig:
“Regeringen har misslyckats och får underkänt på genomförandet av skrotningspremien”, säger han till TV4.
Branschens förslag: bredare premie behövs
Anders Frössberg vill istället se en annan lösning:
“Vi skulle vilja se både en höjd premie och gärna en allmän skrotningspremie, som skulle stimulera branschen och se till att vi blir av med en del av den bilpark vi har som är väldigt gammal i Sverige”.
Branschförbundet önskar alltså införa en allmän skrotningspremie, oberoende köp av elbil, för att stimulera både miljö och reservdelsindustrin. Det skulle öka skrotningen av gamla fordon och understödja cirkulär ekonomi.
Ministern försvarar sig
Regeringen har dock valt att stå fast vid att skrotningspremien främst är ett styrmedel för att stimulera övergången till klimatvänliga bilar och avfärdar förslaget.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) är mer optimistisk än branschförbundet:
“Jag är inte nöjd med utslaget, men jag tycker att det går i rätt riktning”, säger hon till TV4.
Hon understryker att fokuset ligger på att ersätta gamla bilar med renare fordon som är bättre för klimat och miljö.
Läs också:
Här är landet med världens bästa pensionssystem
Rockbandets dödskrasch på Södertäljebron – fortfarande ett mysterium

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.