Minns du TV-pejling? Den omdiskuterade metoden användes en gång i tiden för att avslöja hushåll som tittade på tv utan att betala licens. I dag är det en helt annan medievärld som gäller – med public service-avgift via skatten och ett allt större fokus på streaming.
TV-pejling: Dyrt att se film, serie och sport


Mest läst i kategorin
TV-pejling var en omdebatterad metod som användes för att avslöja obetalda tv-licenser.
Men nu ligger TV-bolagens fulla fokus på digitala strömningstjänster. Och tjänsterna blir allt dyrare.
TV-avgift
I Sverige användes systemet med tv-pejling under 1980- och 1990-talen, först av Televerket och senare av Radiotjänst i Kiruna. Syftet var att identifiera hushåll som hade tv men inte betalade den dåvarande tv-avgiften. Tekniken gick ut på att pejla de signaler som en tv-apparat sände ut när den var i bruk.
Den svenska TV-avgiften, nu kallad public service-avgiften, ersatte den gamla radio- och tv-avgiften 2019 och betalas av alla som har en skattepliktig inkomst som vuxen.
Avgiften är 1 procent av din beskattningsbara inkomst och är som högst 1 249 kronor per år för inkomståret 2025. Denna avgift är öronmärkt för att finansiera SVT, Sveriges Radio (SR) och Sveriges Utbildningsradio (UR).
Pejling av strömningstjänster
Tittandet på linjär TV (titta på TV-apparaten) minskar rejält. Istället är det strömingstjänsterna (streaming) som ökar.
SVT och SVT Play har flest tittare i Sverige och ingår i public service-avgiften. Därefter följer TV4,
som meddelat att de vid årsskiftet lämnar TV4 marknätet för att helt satsa på sin strömningstjänst.
Netflix, Disney+ och Prime Video är just nu de ledande betaltjänsterna för streaming i Sverige, rapporterar M3.
Men även andra aktörer – som HBO Max, Viaplay och Apple TV+ – tar plats i kampen om tittarna.
Enligt analys från streamingplattformen JustWatch toppar Netflix listan över mest använda betaltjänster i Sverige med en marknadsandel på 20 procent under det andra kvartalet 2025.
Strax efter kommer Disney+ med 19 procent, och Amazon Prime Video med 16 procent i marknadsandel. Därefter rankas HBO Max med 14 procent, Viaplay med 10 procent, och både Apple TV+ och SkyShowtime med 8 procent vardera. Övriga betaltjänster står tillsammans för cirka 5 procent av marknaden.
Betaltjänsterna blir dyrare
Efter flera prishöjningar under det senaste året blir det nu ännu dyrare att streama film, serier och sport hemma i soffan.
Under hösten blir både Prime Video, Disney+ och HBO Max dyrare – och fler aktörer väntas följa efter.
Aktuella priser per månad för premiumabonnemang:
Netflix: 199 kronor.
HBO Max: 189 kronor.
Viaplay: 169 kronor.
Disney Plus: 159 kronor.
Skyshowtime: 149 kronor.
Apple tv+: 119 kronor.
Prime video: 98 kronor.
(Källa: GP)
Läs mer: Bengt Magnusson gör comeback i rutan

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.