I takt med att fler svenskar väljer elbilar dyker nya bekymmer upp längs vägarna, och laddkaoset verkar vara ett av de mest påtagliga, som till och med påverkar rockstjärnor.
Ulf Lundells resa med elbil blev ett helvete


Mest läst i kategorin
När Ulf Lundell i sin senaste dagbok Vardagar 12 beskriver sina vedermödor med att ladda sin elbil, är det inte bara en personlig frustration vi får ta del av – det är ett problem som tusentals elbilsägare delar med honom.
I en krönika tar den ekonomen Claes Hemberg fasta på just detta. Han menar att Ulf Lundells laddfrustration, där olika appar krävs för olika laddstationer, påminner om en tid då varje bensinstation hade sin egen valuta.
Claes Hemberg pekar på att dagens laddinfrastruktur är spretig. Varje kedja har sina egna appar, sina egna priser och sina egna regler, vilket gör det svårt för bilisten att få en översikt och planera sina resor.
MISSA INTE: Populära rengöringsmedlet – onödigt köp för de flesta hushåll
Snabbare och dyrare laddning för elbilen
Utvecklingen går dock framåt. Hemberg påminner om hur långsam laddning var för bara några år sedan. Då fick man räkna med tio timmar för att ladda en bil fullt ut. Idag klarar snabbladdare på 400 kW uppgiften på en dryg halvtimme – och framtiden lovar ännu snabbare laddtider.
Men snabbheten har sitt pris. Att snabbladda elbilen kan kosta mellan 5 och 15 kronor per kilowattimme beroende på operatör och om du använder rätt app. Det är en betydande skillnad mot vad man betalar hemma vid väggen.
Hemberg nämner exempel där priset nästan fördubblas om man använder fel app – något som både kan irritera och bli kostsamt i längden.
I denna text från Motormagasinet visar de att det är 16 gånger dyrare att ladda bilen hemma i Skåne än i Norrbotten.
MISSA INTE: AI i vården: Teknik upptäcker sjukdom innan läkarna gör det
Senaste nytt
De dyraste stolparna för elbilar
En snabb överblick över dagens priser visar att den som laddar sin elbil via Tesla eller OKQ8:s egna appar betalar runt 5,40 kronor per kilowattimme. Men använder du en annan app för samma stolpe kan det bli över 12 kronor.
Fortum och Eon toppar listan med 15 kronor per kilowattimme om man laddar via tredjepartsappar.
Frågan är om staten borde kliva in och städa upp i detta tekniska virrvarr. Ulf Lundell, och till viss del Claes Hemberg, verkar mena det.

MISSA INTE: Ensamheten dödar – forskare varnar
Skeptisk till statlig inblandning
Claes Hemberg är dock skeptisk till ökad statlig inblandning kring laddning och elbilar. Han påminner om tidigare försök där man försökt reglera vardagliga irritationer – som när hotell tog extra betalt för wifi.
I slutändan var det konsumenternas protester som drev fram förändringen, inte statliga ingripanden.
För dagens och morgondagens elbilsförare gäller därför rådet att läsa på, jämföra priser och välja laddoperatörer med omsorg. Det kan göra skillnaden mellan en bekväm resa och en frustrerad dag vid vägkanten.
För dem som minns när bilarna först började rulla på svenska vägar och bensinstationerna växte upp som svampar ur jorden, kan elbilarnas laddinfrastruktur kännas som en återgång till en tid av pionjäranda.
Läs mer om ekonomi:
Miljardbelopp rinner iväg – för att svenskarna inte byter bilförsäkring
10 resmål: Här får du mest semester för pengarna i sommar
Lurade pensionärer på deras besparingar – nu väntar fängelse
Fler Sverigehus på gång – i klassisk stil och utan bygglov

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.