News55

Vem ska stå för garantin - butiken eller tillverkaren?

garanti
I normala fall ska du reklamera direkt till butiken, eftersom det är med dem du har ditt avtal, oavsett om produkten omfattas av garanti eller inte. (Foto: TT)
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg
Uppdaterad: 15 nov. 2025Publicerad: 16 nov. 2025

Har du varit med om att du vill reklamera en produkt du köpt och butiken du handlat i hänvisar till tillverkaren? Vem är det egentligen som har ansvaret?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Konsumentverket är ett vanligt problem att vi konsumenter inte vet vem vi ska kontakta när vi köpt en vara som inte fungerar. Det är inte lätt att veta om man ska klaga till butiken, tillverkaren eller en generalagent.

Det säger lagen

Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara från ett företag. Med varor avses alla typer av lösa föremål, till exempel bilar, livsmedel, elektronik, kläder och även djur.

Läs också: Premiepensionen 25 år: Infördes år 2000 – så gick det sedan

Lagen omfattar dessutom köp av begagnade varor från företag, liksom varor som säljs till reapris eller med andra typer av prisnedsättningar.

Konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på fel du upptäcker på varan under de tre första åren efter köp. Enligt lagen klagar till företaget du köpte varan av.

ANNONS

Garanti är ett frivilligt åtagande

Garanti är ett frivilligt åtagande som antingen tillverkaren eller återförsäljaren kan erbjuda.

ANNONS

I garantibeviset ska det stå vem som ansvarar för garantin. Står det inget i garantin är det återförsäljaren som är ansvarig. Du har också enligt konsumentköplagen rätt att reklamera ursprungliga fel i tre år efter köp, och den reklamationsrätten är det återförsäljaren som står för.

Men inte alltid så enkelt

I normala fall ska du alltså kunna reklamera direkt till säljaren, eftersom det är med dem du har ditt avtal, oavsett om produkten omfattas av garanti eller inte. Du har alltid tre års reklamationsrätt, och under den tiden är det säljaren du ska vända dig till.

Finns det dessutom en garanti brukar den vara utformad så att du som kund kan välja om du vill kontakta säljaren eller tillverkaren, enligt Råd&Rön.

När reklamationstiden har gått ut och det enbart är garantin som gäller kan det hända att du måste vända dig direkt till tillverkaren. I vissa fall kan det också vara smidigare att göra det, eftersom tillverkaren ibland erbjuder snabbare och bättre service.

Läs även: Felicia vann 100 000 kronor – mormodern tog pengarna

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

ANNONS
ANNONS