Två unga stockholmsstudenter gav sig ut på en resa från Libanon till Afghanistan möttes de av något oväntat: en SL-buss i Syrien. Hur hamnade en buss från Stockholms länstrafik där?


Mest läst i kategorin
David Kutti, 21, och Nima Pourmand, 20, hade som mål att ta sig genom Mellanöstern med så enkla medel som möjligt. Under resan provade de olika sätt att ta sig fram, allt från att lifta till lokala transportmedel, skriver SVT.
Men det som verkligen fick dem att stanna upp var en buss som såg lite väl bekant ut: en gammal SL-buss, alltså en bussmodell som trafikerar kollektivtrafiken i Stockholms län.
“Hallucinerar jag”
Nima berättar för SVT att han först inte trodde sina ögon: ”Jag tänkte först hallucinerar jag eller ser jag rätt?” En rolig och samtidigt surrealistisk upplevelse för dem som är vana vid Stockholms kollektivtrafik.
David provade att blippa sitt SL-kort, men det gick förstås inte att använda i Syrien. Här betalade man kontant, och biljetten kostade bara två kronor, en rätt stor skillnad jämfört med de 26 kronor det kostar för en studentbiljett i Stockholm.
Enligt DN upplevde David till och med bussen i Syrien som fräschare än de flesta bussar han åkt i Stockholm.

Linus Sundahl-Djerf och Fredrik Sandberg/TT)
Vem bär ansvaret för SL-bussen i Syrien?
På den röda bussen fanns alla SL-loggor kvar samt svensk reklam för ett köpcentrum i Bromma. Bussen tillverkades 2011 och kördes i Stockholm fram till februari i år, då den avställdes. Därefter såldes den vidare, men exakt hur den hamnade i Syrien är fortfarande oklart.
Enligt Keolis, det företag som körde bussen åt SL, handlar det om att begagnade fordon regelbundet säljs till handlare som exporterar dem utomlands. Just denna buss verkar ha varit en del av det flödet.
Men det väcker också en del frågor.
Senaste nytt
Keolis medger misstag i rutiner
Det råder viss oklarhet om vem som egentligen borde ha tagit bort SL-dekalerna innan bussen lämnade Sverige.
Caroline Carlson på Keolis, företaget som tidigare ägde och körde bussen för SL, säger till SVT att det var deras ansvar att ta bort alla SL-logotyper och dekaler innan bussarna såldes vidare.
Hon beskriver det som en ”miss” i deras rutiner och kopplar det till att ett stort antal bussar fasades ut samtidigt, vilket kan ha lett till att detta moment föll bort.
SL pekar på nya ägaren
Samtidigt berättar SL:s presstalesperson Carl-Henrik Elfsberg att SL själva endast säljer bussar inom Sverige och inte ansvarar för vad som händer efter att bussarna lämnat deras ägo. Han säger enligt DN att det är den nya ägarens ansvar att ta bort SL-loggor och reklam när bussarna säljs vidare.
Elfsberg poängterar också att SL ska se över sina rutiner för att klargöra var ansvaret egentligen har brustit.
Läs mer på News55:
Dyraste och billigaste matbutikerna

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.