News55

Äldre föll offer för bedrägerier – vädjar till statsministern

brev om bedrägerier till Ulf Kristersson
Bedragarnas offer vädjar till Ulf Kristersson (M). Foto: Judit Nilsson / SvD / TT
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

Två pensionärer har blivit utsatta för bedrägerier och får ingen hjälp av banken. Nu skriver de ett öppet brev till statsministern Ulf Kristersson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Telefonbedragare lurar svenskar på hundratals miljoner varje år. Förra året uppgick brottsvinsterna för telefonbedrägerier till 700 miljoner kronor, skriver TT. Pengar som går direkt till den organiserade brottsligheten. 

Bankerna anser själva att de gör vad lagen kräver, men polisen pekar ut dem som medskyldiga och möjliggörare. 

“De har haft tio år på sig att skapa system som sätter stopp för att vi årligen har tiotusentals människor som blir drabbade på grund av deras brister”, sade Björn Sidenhjärta, gruppchef på bedrägerisamordningen i polisregion Mitt, till TT i februari.

“Klandervärt!”

Mona Neppenström och Leif Mårtensson är några av alla de som har fallit offer för bedragare. De är precis som polisen besvikna på att bankernas agerande, skriver PROpensionären

“De svär sig fria från allt ansvar, fast det egentligen hände på grund av deras tillkortakommande när det gäller att skydda våra pengar”, skriver de i ett öppet brev till Ulf Kristersson.

“Det är svårt att se det normala i att en person i vår ålder, kl 23 på kvällen går in i datorn och skapar ett Swish-konto, länsar sitt konto och skickar allt till en person som aldrig tidigare funnits bland betalningsmottagarna. Alla varningsklockor hos banken borde ha ringt! Men banken, som lovat att ta väl hand om våra pengar, tryckte aningslöst på ”skicka vidare-knappen” och bidrog till att vi förlorade våra pengar och hjälpte bedragaren att genomföra sitt bedrägeri. Det vill vi kalla ”klandervärt”!”

Neppeström och Mårtensson skriver att de har skickat överklaganden till en rad olika instanser, men att de endast har fått höra att bedrägeriet är självförvållat.

ANNONS

“Enligt banken är inget brott begånget – och de sänder därmed ett glädjebudskap till den kriminella världen – digitala rån, som oftast drabbar oss äldre, är inget brott!”

Nu kräver de att regeringen ser till att bankerna tar sin del av ansvaret.

“Vi vädjar nu till Statsministern, våra politiker och andra beslutsfattare om hjälp med att få bankerna att ta sitt ansvar för misslyckandet att skydda våra pengar. Vi är många som har drabbats och vi behöver ett prejudikat som gäller oss alla.”

ANNONS

Skydda dig mot bedrägerier

Ett knep som man själv kan använda för att skydda sig mot telefonbedrägerier är att alltid använda QR-koder när de finns tillgängliga, skriver Nyheter24.

Genom att scanna en QR-kod när man till exempel loggar in på sin bank så vet man att man är på samma plats som sin dator, enligt sajten.

Bedragare kan dock använda qr-koder för att luras på andra sätt, så det gäller alltid att vara på sin vakt.

Läs vidare:

ANNONS

Detta ska rädda äldre mot bedrägerier

Bankchefen: Bedrägerierna är värst i Sverige

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS