News55

Det oroar mest med digitala tjänster

En kvinna använder en surfplatta och en man använder en smartphone. På biblioteket i Kinna anordnas kurser i digitala tjänster
På biblioteket i Kinna anordnas kurser i digitala tjänster där deltagarna får lära sig allt från att uppdatera sin surfplatta till hur de använder sin smartphone och e-handlar. Personerna på bilden har ingenting med texten att göra. (Foto: Kampus Production från Pexels och Rido)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 16 sep. 2025Publicerad: 16 sep. 2025

För tredje året i rad anordnar biblioteket i Kinna digitala kurser för äldre och det är en sak med digitala tjänster som oroar deltagarna extra mycket.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Varannan svensk som är över 65 år tycker att digitala tjänster är utmanande, det visar en undersökning från Tietoevry.

Undersökningen visar att hela 95 procent av de tillfrågade svenskarna över 65 dagligen använder digitala enheter och att de flesta använder sina enheter och digitala tjänster självständigt.

De digitala tjänster som 65-plussarna använder mest är banktjänster, sjukvård och andra offentliga förvaltningstjänster, samt sociala medier. 

Men, trots den höga andelen som svarar att de använder digitala enheter och tjänster är det 20 procent som svarar att deras egen förmåga att använda nya onlinetjänster är låg, liksom förmågan att lösa problem med dem.

Kurser i digitala tjänster

På biblioteket i Kinna anordnas kurser i digitala tjänster som sms, epost och e-handel, det skriver Sveriges Radio.

Eva Järvi, 74, är en av dem som går på kurs om digitala tjänster i Kinna, hon vill bland annat lära sig att uppdatera sin surfplatta.

“Jag har ju den här Ipaden så jag skulle liksom få den aktualiserad, uppdatera, ja”, säger hon till Sveriges Radio.

ANNONS
En kvinna e-handlar
En av kursdeltagarna vill lära sig att e-handla. (Foto: Fotograferna Holmberg/TT)

Både hon och Mats, 68, vill lära sig flera saker.

Eva Järvi berättar att hon har Iphone och att Mats har android, och att hon undrar hur man ska hitta samma saker i de båda telefonerna.

Mats berättar att han tycker att det vore bra att få lära sig hur man hanterar en smartphone och hur man e-handlar.

ANNONS

Det som oroar mest

81-åriga Eva Morris berättar att det är en sak med digitala tjänster som oroar lite extra.

“Ja, det är ju rädslan för att man gör fel, att man åker dit på nån bedragare”, säger hon till Sveriges Radio.

Kursledaren Sofia Grubbström menar att rädslan för att bli lurad är återkommande.

ANNONS

“Ja, så är det ju, även om jag inte märker av det så är ju äldre en särskilt utsatt grupp, vi försöker uppmärksamma det på olika sätt också”, säger hon till Sveriges Radio.

Läs mer på News55: Äldre kan ha rätt till pengar tillbaka från banken efter bedrägerier

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

ANNONS
ANNONS