Finland planerar att bygga om stora delar av sitt järnvägsnät för att anpassa sig till europeisk standard. Bakgrunden är både militär och civil – och berör hela Norden.


Mest läst i kategorin
“Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering”, säger Finlands inrikesminister Lulu Ranne till Hufvudstadsbladet.
Finland har i dag en spårvidd som härstammar från tiden med starka band till Ryssland – 1 524 millimeter, jämfört med EU:s standard på 1 435 millimeter, skriver DN.
Det innebär att tåg från övriga Europa inte kan köra direkt in i Finland. Vid ett större militärt behov, till exempel Natoförstärkningar från Norge via Sverige, måste materiel lastas om i norr.
Det kostar tid – och skapar risker.
MISSA INTE: Forskare larmar: Fästingmedel hotar fåglar och våra vattendrag
Ett beslut i rätt tid för Finland
Regeringen i Helsingfors ser omläggningen som en investering i försvarsförmågan. Men det handlar också om att stärka näringslivet och förbättra godstransporter.
Arbetet ska ske i etapper. Första steget blir sträckan norr om Uleåborg. Enbart den delen väntas kosta omkring 1,5 miljarder euro.
Inrikesminister Lulu Ranne understryker att tajmingen är avgörande. Moldavien och Ukraina håller redan på att ställa om till EU-standard. EU-kommissionen är redo att medfinansiera projekten, vilket gör det ekonomiskt fördelaktigt att sätta igång nu.
“Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering”, säger hon till HDL.
I projekteringsfasen står EU för halva kostnaden. När bygget är i gång täcker unionen upp till 30 procent. Det gör en annars tung investering lite lättare att bära för Finland.

MISSA INTE: Dimljus: Hur man använder dem – undvik misstag och böter
Senaste nytt
Tryggare Norden – snabbare transporter
På Försvarshögskolan i Stockholm följer man utvecklingen noga. Per Skoglund, universitetslektor och expert på logistik, menar att en gemensam järnvägsstandard i norr är avgörande för att Norden ska fungera som en sammanhängande försvarszon.
Han beskriver ett troligt scenario där Nato använder isfria hamnar i Norge, exempelvis Trondheim eller Narvik. Därifrån skulle soldater och materiel föras österut, via Sverige och in i Finland.
Om spårbredden då skiljer sig i Finland, måste all utrustning lastas om i gränsområdet. Det kan leda till farliga förseningar.
“Man vill inte ha tåg stillastående”, säger Per Skoglund till DN och pekar på Ukraina som ett exempel, där tågen alltid hålls i rörelse.
MISSA INTE: FBI varnar: Din gamla router utnyttjas av hackare – döljer spår
Viktigt även för vardag och ekonomi i Finland
Men det handlar inte enbart om försvar. Per Skoglund framhåller att järnvägssatsningar måste utgå från fler behov än de militära. Annars finns det varken politiskt stöd eller pengar nog.
För det civila samhället kan ett gemensamt spårsystem på sikt betyda snabbare transporter, bättre exportmöjligheter och ökad handel med kontinenten.
Skoglund nämner sträckor från norr via Tammerfors till Helsingfors, samt längs kusten, som särskilt viktiga. De skulle gynna både industrin och passagerartrafiken.
Ett nordiskt säkerhetsbygge – också för nästa generation
Sverige har fått ett särskilt ansvar inom Nato: att leda den nya basen Forward Land Forces i norra Finland. Därför blir det nordiska samarbetet kring infrastruktur allt viktigare.
Sverige och Finland har enats om att satsa på vägar och järnvägar som fungerar för både civila och militära behov.
För dagens barnbarn, som en dag kanske reser längs de här spåren, handlar det inte bara om snabbare tåg. Det handlar om trygghet. Ett robust transportsystem gör inte bara resor smidigare – det gör Norden säkrare.
Läs mer om ekonomi:
Tvekan präglar bostadsåret – men hopp om prisutveckling nästa år
Vindbyar som hotar elbolag – Svenska Kraftnät lovar åtgärder
Falska nätbutiker: Bedrägeri värt 134 miljoner hindrades

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.