I en tid när många hushåll kämpar för att få vardagsekonomin att gå ihop kommer Ikea med ett generöst besked: maten i varuhusens restauranger blir nu betydligt billigare.


Samtidigt bjuds barnen på måltiden helt utan kostnad.
Det uppger Dagens PS.
MISSA INTE: Bankomat-vd: “Strulet med kontanterna är vårt fel”. News55

Ett strategiskt val av Ikea
Den svenska möbeljätten har beslutat att sänka priserna på måltider i sina restauranger världen över, i vissa fall med så mycket som 50 procent.
Det handlar om ett försök att möta den ökande ekonomiska pressen på hushållen och att samtidigt locka fler kunder till varuhusen.
“Konsumenternas förtroende har minskat. Folk håller fast vid de pengar som de har i fickorna eller i besparingar”, säger Tolga Öncü, som är vice verkställande direktör på Ikea Retail, till CNBC.
Senaste nytt
Matklassiker till halva priset
Det är inte bara vilken mat som helst som blir billigare – även Ikeas mest ikoniska rätt, köttbullarna, ingår i sänkningen. Det innebär att kunder kan fortsätta njuta av det traditionella köket till ett pris som passar även en pressad budget.
För barnfamiljer är beskedet ännu bättre. Ikea meddelar att barn nu får äta gratis, vilket kan ge ytterligare en anledning att besöka varuhusen för en prisvärd måltid.
Tuffa tider
Beslutet att sänka matpriserna kommer i en tid då många företag väljer motsatt strategi. Att höja priser för att kompensera för kostnadsökningar och handelskonflikter.
Ikea har dock valt att gå en annan väg.
Företaget redovisar visserligen ett tapp i intäkterna, med en minskning på 9 procent förra året, men man ser långsiktigt på kundrelationen.
Genom att investera i tillgänglighet och prisvärde hoppas Ikea vinna kundernas lojalitet även i oroliga tider.
Ikea expanderar
Trots ekonomiska utmaningar planerar Ikea att fortsätta sin globala expansion.
Under det pågående räkenskapsåret 2025 väntas 58 nya varuhus öppna runt om i världen. Ett av de senaste tillskotten finns i Sydkoreas huvudstad Seoul, där en ny butik öppnade i april.
Dessutom vill bolaget bredda sitt sortiment med nya produkter inspirerade av asiatiskt kök och möbler som möter behoven hos en åldrande befolkning i Kina.
Se även:
Just nu: IKEA återkallar populära produkten. News55
Höga matpriser: Svenskar söker sig till subventionerade butiker. News55

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.