När det gäller betalningar är Sverige ett av världens mest digitaliserade länder och det kan skapa problem för årsrika personer som inte har tillgång till digitala tjänster.


Mest läst i kategorin
Aina Johansson, 82, hade anlitat en städfirma, men när den digitala räkningen kom kunde hon inte betala den eftersom hon saknar tillgång till digitala tjänster, det skriver Sveriges Radio.
När hon fick en faktura utan inbetalningskort längst ned visste hon helt enkelt inte hur hon skulle göra för att betala den, hon hade aldrig tidigare varit med om att få en sådan faktura.
Kunde inte betala på banken
Hon kunde inte betala fakturan kontant på banken.
En banktjänsteman förklarar för Sveriges Radio att de inte har någon kontanthantering på något av sina kontor och att det därför tyvärr inte är möjligt att betala fakturan kontant där.
Att betala fakturan via banköverföring på banken kostar enligt banktjänstemannen 150 kronor extra och enligt städfirman var det inte möjligt att få en ny faktura, med ett inbetalningskort.
Första gången hon inte kunde betala
“Jag vill inte vara skyldig nånting, det har jag aldrig vart förut, utan det är ju, inbetalningskortet fattas”, säger Aina Johansson till Sveriges Radio.
Det här var första gången i hennes lliv som hon inte klarade av att betala en räkning och det knäckte henne.
“Ja, jag är jätteledesen för jag har försökt betala, men det går inte”, säger hon till Sveriges Radio.
Hon är skärrad, för hon tror att hon på grund av att hon inte kunde betala fakturan, har fått en betalningsanmärkning hos Kronofogden.
Är Sverige för digitalt?
Enligt Länsstyrelsernas årliga kartläggningar är det svårt att betala en räkning utan tillgång till digitala tjänster och de som drabbas hårdast av det är äldre och personer med funktionsnedsättningar.
Det Aina Johansson skulle ha gjort var att gå till banken och hämta en tom inbetalningsblankett som hon kunde fylla i själv.
Hon säger att hon inte ens visste att man kan göra så.
Nu har Aina Johansson fått hjälp att betala fakturan och situationen är löst utan att hon har fått någon betalningsanmärkning.
Vågar inte försöka igen
Upplevelsen har dock skärrat henne så mycket att hon inte längre vågar anlita någon städfirma för hon är rädd att hon inte ska kunna betala fakturan på rätt sätt.
”Det blir bara besvärligt”, säger hon till Sveriges Radio.
Läs mer på News55: Tänk på äldre vid digitalisering

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.