En stor resebokningssajt utnyttjas av bedragare som lurar folk på pengar. Det rapporterar Dagens Nyheter.
Mest läst i kategorin
Bedrägerier kopplade till bokningstjänsten Booking.com har ökat markant under de senaste månaderna, enligt uppgifter från polisens nationella bedrägericentrum.
En av de drabbade, Sofia Blomgren, berättar för Dagens Nyheter om sin upplevelse. Hon hade bokat ett hotell i London och några dagar senare fick hon ett mejl som såg ut att komma från hotellet, via Booking.com. Blomgren uppmanades att verifiera sin betalningsmetod via en länk inom tolv timmar, annars skulle hennes hotellreservation att avbokas.
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.
Efter att ha dubbelkollat i Booking.coms app och funnit samma meddelande där, klickade Blomgren på länken och följde instruktionerna om att fylla i sina kortuppgifter och logga in med Bank-id. Då möttes hon av ett felmeddelande.
– Det stod att min bank inte stödde tjänsten. Då kände jag ”jag inte orkade mecka med det, jag skickar iväg ett mejl till hotellet istället”, säger Sofia Blomgren till tidningen.
Hotellet meddelade henne att de hade blivit hackade och att det var en del av en attack kopplat till Booking.com.
– Allt kändes väldigt vattentätt. Det var omöjligt att veta att det var ett bedrägeri, säger hon.
Blomgren hann lyckligtvis spärra sitt kort innan några pengar drogs.
Kraftig ökning
I oktober har polisen fått in 40 anmälda bedrägerifall som involverar Booking.com, jämfört med sexton stycken i oktober i fjol. Anledningen till ökningen är oklar och andra stora hotellbokningssajter har inte upplevt samma trend.
Anna-Lena Tapper, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum, råder folk att hantera sina betalningar via den nedladdade appen, och inte via länkar i mejl. Var även uppmärksam på om du blir slussad vidare till en sida utanför appen vid betalning.
Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.
En annan säkerhetsåtgärd som användare kan överväga är att betala för hotellet direkt vid bokning.
– Generellt kan vi se att bedrägerifenomenet uppstått när användare väljer att boka hotell men att betala vid en annan tidpunkt, säger Tapper.
Booking.com skriver till DN att de har team dedikerade till kontosäkerhet för kunder och boendepartners och att de ger råd om cybersäkerhet för boendeägare.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.